Zanussi Rubino 2 - E33 storing

Jeff000

  • #1
Ik heb een Zanussi Rubino 2 1200 wasmachine welke na een beetje water opnemen meteen stopt, en een foutmelding geeft.
Het lampje "Einde" knipperde in eerste instantie 5 keer als ik hem alleen maar aanzette. Als ik de foutcode opvraag door 'Start' en 'Extra spoelen' ingedrukt te houden gaat het lampje bij Start en Einde beide 3 keer tegelijk knipperen. Voor zover ik het begrijp is dit foutcode E33.

Volgens deze link (hoewel het om het daar om een Zanussi ZWG gaat, vermoedt ik dat het dezelfde fout is) is er iets fout met de pressostaat of het slangetje wat hier aan vast zit. Ik heb het slangetje doorgeblazen, waarna hij niet meer 5 keer knippert als ik hem aan zet. Echter na een paar seconden water opnemen stopt hij, pompt hij het water af en gaat het Eind lampje weer 5 keer knipperen.

Ik heb daarna met een kleine compressor het slangetje goed doorgeblazen, maar had geen effect. Ik heb de pressostaat voorzichtig uit elkaar gehaald, en van de 3 contacten welke er in zitten bleek 1 contact in de aan-positie te zitten. Pas als ik voorzichtig het palletje naar boven trok schakelde hij. Mij is niet bekend of dit normaal is, en of dit met een procedure af te stellen is. Ik heb de stelschroef van dit contact zo afgesteld dat hij net wel schakelde ipv net niet. Het gevolg is dat hij nu langer water inneemt (zo'n 20 seconden), maar dan nog in storing komt.

In de aangegeven link staat ook vermeld dat het de NTC van het verwarmingselement kan zijn wat het probleem veroorzaakt. Dee meet echter oneindig naar aarde toe, en zo'n 6,8k ohm van de NTC zelf, wat mij een normale waarde lijkt.


Kan ik met zekerheid concluderen dat het de pressostaat is welke defect is? Zo ja, enig idee waar ik een nieuwe kan kopen? Op de bekende onderdelen-websites kan ik geen vervangend artikel vinden. nieuw-onderdeel/niveauregelaar-wasmachine-aeg Deze heeft wel een nummer wat overeen komt (132082251), maar gezien deze van AEG is weet ik niet zeker of dat gaat werken. Ziet er wel precies hetzelfde uit.
 

Dsterk

  • #2
Zanussi is onderdeel van electrolux, waar ook aeg onder valt, dus die overeenkomst klopt wel en dan zal het idd dezelfde zijn.
Het klinkt idd als vrijwel zeker dat het dit onderdeel is. maar check nog even: als je bijvoorbeeld de optie pompen-centrifugeren kiest, gaat hij dan wel gewoon centrifugeren? anders ook even de koolborstels checken. inidne korter dan 15mm vervangen.
 

Jeff000

  • #3
De optie pompen-centrifugeren werkte idd wel juist. In heb daarna het onderdeel besteld, zojuist geplaatst, en hij werkt weer naar behoren.

Bedankt voor de hulp :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu