Buitenmuur op binnenmuur metselen

Johan1975

  • #1
Wij hebben een bovenbouw die later op ons huis is gebouwd. Deze is voorzien van kunststof schroten die we willen vervangen door stenen.

Volgens de bestek tekeningen zou de bovenbouw voorzien zijn van een spouwmuur maar op basis van foto's van de verbouwing is er alleen een binnenmuur met daarop isolatie,regelwerk met schroten.

Het grootste deel van de bovenbouw is gebouwd op een spouwmuur. Het is mijn idee om deze muren verder op te metselen. Zodat de muren van de bovenbouw volledige spouwmuren zijn. Het probleem wat ik voorzie is het deel van de bovenbouw dat aansluit op de woonkamer. Daar is onder geen buitenmuur aanwezig. Er is alleen een binnenmuur van ongeveer 23 cm dik.

De vraag is: is het mogelijk om bovenop deze bestaande binnenmuur een stuk buitenmuur op te metselen?

De muur hoeft maar twee meter hoger te worden.

Het alternatief is steenstrips op isolatie. Maar deze kosten ongeveer 250,- per m2 (inclusief montage en cementgebonden onderplaat.

De gemetselde muur gaat ongeveer 90,- per m2 kosten.

Voor ruim 100 m2 is het verschil een aardig bedrag en een gemetselde muur lijkt mij nog een stuk degelijker ook.

Ik hoor graag of het idee om op de binnenmuren verder te metselen mogelijk is.
 

Willem52

  • #2
Hou, een foto of tekening zou veel helderheid kunnen verschaffen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Laat eerst door een constructeur controleren of het extra gewicht wel kan.

Als je een buitenmuur op een binnenmuur gaat zetten, moet er een koudebrugonderbreking tussen.

Je hebt al een ander topic. Waarom niet gewoon de kunststof schroten vervangen door nieuwe, er beter uitziende planken? Dat is een klusje van een dag.
 

Johan1975

  • #4
Beste IJkenhout,

Als we nieuwe schroten ertegen zetten hebben we dezelfde problemen als nu. We vinden het niet mooi en er komen allerlei insecten door naar binnen.

We vinden steen of stucen mooier. Maar de steenstrips zijn behoorlijk aan de prijs. Een gemetselde muur is ongeveer 1/4 van de prijs t.o.v. steenstrips en het lijkt mij nog steviger en duurzamer ook.

M.b.t. de koudebrug onderbreking. Is dat een bijvoorbeeld een stuk foamglas tussen beide muren?

Zijn er nog meer van dit soort dingen waar je rekening mee moet houden?

Uiteraard gaan we ook vragen of een constructeur een berekening kan maken i.v.m. gewicht en fundering.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Foamglas is inderdaad een uitstekende koudebrugonderbreking. Het wordt ook wel met gasbetonblokken gedaan.

Er zijn zeker meer dingen om rekening mee te houden. Het beste is iemand ter plekke mee te laten kijken. Wil je het zelf uitvoeren?
 

Johan1975

  • #6
Nee dit ga ik zelf niet uitvoeren. Ik zou niet durven. Nee, twee vrienden van mij werken in de bouw en kunnen metselen. Verder heb ik via een architect een adres doorgekregen van een bouwbegeleidingsbedrijf.

Maar ik vindt het altijd wel fijn als ik van meerdere kanten hoor of iets wel of niet kan.

Dus als volgens de constructeur de muur en fundering voldoende draagkracht heeft. Kan ik op de binnenmuur boven het dak van de woonkamer een buitenmuur metselen?

Rekening houdend met een koudebrugonderbreking (en andere zaken) die een bouwbegeleidingsbedrijf moet kunnen aangeven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Die mensen moeten zelf uiteraard een juiste inschatting kunnen maken. Vanaf een computer hebben we niet alle informatie, dus het is lastig een volledig advies te geven. Dat komt vast goed als je die partijen erbij haalt :prima:

Denk ook aan de vergunning. Die is hiervoor nodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu