Aardlek oven whirlpool

Justvd

  • #1
Best klussers en experts,

Sinds een tijdje krijg ik mijn oven niet meer aan, als hij in stand by staat is er niets aan de hand, maar zodra ik aan de knoppen ga zitten valt de stroom uit(aardlek). Eerst geprobeerd om op het stopcontact van de magnetron combi die er boven zit aan te sluiten maar dan viel in het hele huis de stroom uit (met magnetron werkt wel gewoon goed). Vandaag heb ik de inbouw oven gedemonteerd, hierbij heb ik niets bijzonders gezien. Ik heb uiteindelijk geprobeerd om de stekker om te draaien (op sommige fora werd dit als oplossing gegeven) en in de keuken in een ander stopcontact gestopt, dit leek te werken. Totdat ik hem terug plaatste op zijn oude plek, daar had hij weer hetzelfde probleem.

Het gaat om een whirlpool
10142382 artikelnummer
Framtid ov5 60 x 60 wit (ikea)
Jaren verkoop: 2008-2010
Serienummer: 857922401000

Met ander stopcontact in de keuken getest met functies zoals elektrisch, hetelucht en grill zonder problemen.
Stopcontact van de oven is denk ik dezelfde groep als die van de inductieplaat en mogelijk ook vaatwasser (stonden beide tijdens testen niet aan)
Stopcontact van de oven getest met waterkoker en dat werkte ook gewoon

Heeft iemand een idee waarom het bij het andere stopcontact wel werkte en of hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen? Alle stopcontacten zijn geaard.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik denk dat je in het andere stopcontact de stekker 'omgekeerd' hebt. Dus fase en nul verwisseld. Indien er (bijv.) in één van de verwarmingselementen een (matig) aardlek zit, zal dat in het begin alleen in één stand van de stekker te merken zijn omdat de lekstroom groter is vanaf fase dan vanaf nul.

Even de stekker in dat andere stopcontact omraaien en je weet waarschijnlijk waar je aan toe bent.

Als je op de groep van dat stopcontact van de oven óók een inductieplaat hebt en eventueel een vaatwasser is die groep wel erg zwaar belast. Maar dat is een andere kwestie.
 

Justvd

  • #3
Nee, ik heb sterker gemarkeerd met stift om deze fout niet te kunnen maken! Het enige wat ik nu kan bedenken is dat dat andere stopcontact niet geaard zou zijn maar het lijkt er sterk op dat hij wel gewoon geaard is (bekabeling bekeken).

Nou het is in iedergeval de groep met dezelfde aardlekschakelaar, maar boven die aardlekschakelaar zitten 4 afzonderlijke groepen, ik denk dus niet dat ze in dezelfde groep zitten!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu