Aansluiting van kozijn in erker

Creditcard

  • #1
Beste Allemaal,

Ik twijfelde of ik mijn vraag hier of bij kozijnen moest plaatsen. Uiteindelijk dus toch voor verf & kit gekozen!

Iets meer dan een jaar woon ik nu in een nieuwbouw woning met een erkertje. Deze is voornamelijk opgebouwd uit houten delen en door de werking is de kit onder het kozijn gaan barsten aan de binnenzijde. Dit zag er niet zou fraai meer uit.

Nu heb ik deze kit afgelopen zomer uitgesneden en weggekrabd. Ik zag toen dat het kozijn eigenlijk een paar mm boven de 'basisplaat' waar deze op staat 'zweeft' en pas na een paar cm diep lijkt het te rusten op een soort strip (zie foto). Zou het kunnen dat dit de buitenafdichting is?

Bij het uitkrabben/lostrekken van de kit is het schilderwerk (aan de binnenzijde) onder het kozijn een klein beetje kaal komen te liggen. Dit is echter een moeilijk bereikbare plek. Met een klein kwastje heb ik dit voor zover mogelijk weer in de grondverf gezet maar geen garantie dat dit overal gelukt is. Nu is mijn eerste vraag.. Is het erg dat delen van een kozijn (onderkant) aan de binnenzijde wellicht niet gegrond (kaal) zijn, voor bijvoorbeeld vocht?



Nu mijn tweede vraag.. Nadat de grondverf goed is gedroogd heb ik de aansluiting opnieuw gekit (eerste kit ervaring) met de welbekende anti-crack acrylaatkit met een klein vogeltje op de koker :wink: . Pas een week later heb ik de hele plaat + kit afgelakt met een watergedragen binnenlak. Dit alles zag er eigenlijk best goed uit.

Nu een aantal maanden later viel mij ineens op dat er allemaal bobbeltjes op de kit zitten (zie foto). Dit is alleen 's ochtends en wordt in de loop van de dag minder, tot weer bijna onzichtbaar.

Het valt me hierbij op dat het alleen onder de ramen zo is en niet bij de (dichte)zijbeplating. Het is mogelijk dat door condensvorming er een klein beetje water op de kitnaad komt. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Had ik misschien een andere kitsoort moeten gebruiken?


Alvast hartelijk dank voor de reacties!
 

JeffreyD94

  • #2
Is het een mogelijkheid om de kier eerst met pur te isoleren? Vervolgens netjes afsnijden en dan een mooie nieuwe kitrand ertegenaan kitten?

Zijn het houtenkozijnen of kunststofkozijnen?
Ik denk dat de strip het stelkozijn of een soort waterkering is.

Misschien navragen bij de architect/aannemer?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Gekit bij warm weer?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Purren krijg je een ondergond die zeer ongelijk is en wordt het heel lastig omdaar een nette kitvoeg te maken.
Voor de afwerking kan je beter een rugvulling in die ruimte stoppen.
 

Creditcard

  • #5
JeffreyD94 schreef:
Is het een mogelijkheid om de kier eerst met pur te isoleren? Vervolgens netjes afsnijden en dan een mooie nieuwe kitrand ertegenaan kitten?

Zijn het houtenkozijnen of kunststofkozijnen?
Ik denk dat de strip het stelkozijn of een soort waterkering is.

Misschien navragen bij de architect/aannemer?
Ik heb een vraag uitstaan maar men heeft het overal druk tegenwoordig ;-)

De kier onder het kozijn is tussen de 3-5mm, dit is te klein om de pure lijkt me. Alleen bij de houten aftimmering is de naad groot genoeg en hier ontstaan nou juist geen bobbeltjes.
Jan schreef:
Gekit bij warm weer?
Jazeker! Het was volop zomer. Echter, ik heb wel gewacht tot het kozijn in de schaduw stond.
Wgb schreef:
Purren krijg je een ondergond die zeer ongelijk is en wordt het heel lastig omdaar een nette kitvoeg te maken.
Voor de afwerking kan je beter een rugvulling in die ruimte stoppen.
Bedankt. De volgende keer wanneer ik een grote naad ga kitten zal ik dit eens proberen met rugvulling.

Ik heb het de afgelopen tijd nog eens goed in de gaten gehouden en ik vermoed dat het probleem toch echt door de condensvorming komt. Zeker omdat bij de aftimmering naast de kozijnen dit niet is (geen glas). Op een koude nacht ligt er op de onderste glaslat best wat water en dit druipt vermoedelijk ook een beetje naar beneden. Ik denk dat de anti crack kit gewoon niet zo goed tegen vocht kan. Bij andere typen wordt wel iets genoemd van vochtbestendigheid maar bij deze dus niet. :(

Misschien maar wachten tot het helemaal lelijk geworden is en van de zomer met beglazingskit proberen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu