Vochtige muur kruipruimte

ProXius

  • #1
Beste klussers,

Sinds een aantal jaar heb ik het probleem van een vochtige muur in de kruipruimte (voorportaal). Dit geeft in de winter problemen doordat het vocht via het kruipluik optrekt en condenseert tegen de voordeur; meerdere keren per dag de deur dweilen is onvermijdelijk. In de zomer merk ik er niets van; onduidelijk of er geen water komt of dat het wel komt maar net zo makkelijk weer verdampt.
  • Het vocht zit heel specifiek op twee buitenmuren in de hoek. De muren zijn nat van fundering (betonnen onderzijde muur) tot 80% bovenkant muur. Goed nat. De rest van de muren zijn kurkdroog, evenals 'het plafond', de grond en de leidingen die in de ruimte lopen. Ventilatie kieren zijn aanwezig. Dus het lijkt niet een algemeen vochtprobleem te zijn. Of het vocht concentreert zich om wat voor reden dan ook naar deze muren toe.
    De muren boven de vloer tonen geen vochtplekken dus het lijkt niet van boven (spouwmuur) te komen of daar naartoe te trekken.
    Het zand dat tegen de fundering aan ligt is droog, ook bij enkele centimeters graven. Dus het vocht lijkt niet vanuit grond(water) te komen.
    Als ik een gat maak in de muur (tot 12cm diep dus waarschijnlijk massieve blokken in de kruipruimte en geen spouw) is de muur van binnen kurkdroog. Dus het vocht lijkt niet van buiten door de muur naar binnen te trekken.
    Er lopen in deze hoek slechts twee afvoerleidingen; één van regenpijp naar binnen en één centrale afvoer naar buiten. Deze pijpen zijn droog, water er door heen laten stromen levert geen zichtbare druppels op. Dus het lijkt dat deze leidingen intact zijn. De afvoer naar buiten is ook aan de buitenkant gecontroleerd op lekkage (uitgegraven).
    Aan de buitenzijde zit in deze hoek de zwanenhals van een tweede regenpijp. Deze is uitgegraven vanuit de aanname dat deze lekt. Water hier doorheen laten lopen levert geen druppels op. Dus het lijkt niet van deze leiding af te komen.



Normaal vind ik het redeneren naar oorzaak van een probleem wel leuk, maar deze keer ben ik een beetje door mijn lijstje met aannemelijke oorzaken heen. Is er iemand die mij kan helpen om de oorzaak en dus oplossing van de natte muren in de kruipruimte te achterhalen? Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Gr. ProXius
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Natte muur in kruipruimte is normaal geen probleem. Tenzij het toch water van buiten is. Controleer ook het afschot: waar het regenwater naar toe stroomt.

Verder is een voordeur een koudebrug. Controleer de kierdichting van de deur. Ook kierdichting en isolatie van het kruipluik, kierdichting in de meterkast. En controleer de ventilatie van de kruipruimte.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wat voor kruipluik. Is de onderzijde van de vloer geisoleerd? De fundering is dus van beton dat deel komt boven de aarde en daarop zijn stenen gemetseld, daarop steund de vloer en deze is van?
 

ProXius

  • #4
Bedankt voor jullie berichten!

Fundering is inderdaad van beton, daarop betonblokken tot de aarde waarna gemetseld is. De vloer is van beton, broodjesvloer met isolatie. Voor het kruipluik zit dus een gat in het beton, afgedekt met een houten plaat met isolatie. Niet kierdicht. Wil ik ook niet met dit probleem; de deurmat die het kruipuik afsloot was al aan het schimmelen. Dus om schimmelvorming te voorkomen houd ik de kier vrij.
Natte kruipruimte is geen probleem maar wel als het ineens ontstaat, op een specifieke plek en de aanwezige ventilatie daardoor niet volstaat.

Overigens is dit probleem pas na twee jaar in het huis (bouwjaar 1985 met nodige renovatie) opgedoken. Er zijn in het jaar voorafgaand aan het constateren geen verbouwingen aan het huis geweest, alleen de voortuin is vernieuwd (van bestrating naar combi bestrating en perken) zonder diep graven of bomen verwijderen / plaatsen.

Voordeur is wel kierdicht, maar enkelglas. Meterkast zit niet aan de buitenmuur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Van uit de warme woning trekt door die houtenplaat met isolatie en de kieren van het luik de warmtestroom richting die plekken op de fundering omdat deze het laagst in temperatuur zijn.
Wordt de zone bij de deur kouder dan trekt de warmtestroom vanuit huis maar ook vanuit de kruipruimte naar die zone. Verf is niet poreus dus krijg je nattigheid te zien.

Als in de kruipruimte de relatieve luchtvochtigheid, door lekkage of verhoging grondwater, omhoog is gegaan zal dit fenomeen sterker of ineens op kunnen treden.

Die houtenplaat zelf gemaakt? en hoe dik is de isolatie aan de onderzijde van die plaat.

Deurmat die poreus is moet helpen.

Temperatuur en luchtvochtigheid meten krijg je beter inzicht.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als het plotseling is ontstaan denk je toch aan lekkage of aan de verandering van de voortuin.

Kierdichtmaken van het kruipluik is echt beter hoor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het vocht zit heel specifiek op twee buitenmuren in de hoek. De muren zijn nat van fundering (betonnen onderzijde muur) tot 80% bovenkant muur. Goed nat. De rest van de muren zijn kurkdroog, evenals 'het plafond', de grond en de leidingen die in de ruimte lopen
 

ProXius

  • #8
Bedankt voor de reacties allen!
Ik heb het luik kierdicht gemaakt, dus de condensvorming op het raam van de voordeur zal wel ophouden. De reden dat het vocht in de kruipruimte geconcentreerd zit bij een specifiek stuk muur blijft mij nog een vraag. Maar als het niet erger wordt kan het vast geen kwaad.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je kan nog even opgeven waar de ventilatie kanalen in de muur zijn aangebracht. Leren wij ook nog wat.
 

ProXius

  • #10
Ah ja, duik ik binnenkort nog keer kruipruimte in en dan laat ik dat weten!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu