XPS platen aanbrengen op nat/vochtig plat dak?

Casper29

  • #1
Hallo!

Mijn eerste bericht hier op het forum dus excuseer als ik nog niet helemaal op de hoogte ben van alle ins en outs.

Ik woon op de 2e (en tevens bovenste) verdieping van een gebouw uit 1932. Enkel steens muur, geen dakisolatie (terwijl het dak in 2010 volledig vernieuwd is).

Om het dak te isoleren wil ik gebruik maken van de omgekeerd warm dak methode.
Het dakbestek is slechts 6cm hoog, wat betekent dat ik en een vergunning moet aanvragen en het dakbestek moet gaan verhogen, iets wat nogal in de papieren gaat lopen (150,- per meter?).

Mij is verteld dat een andere optie ook een mogelijkheid is, namelijk 80mm XPS platen direct op de dakbedekking leggen, echter een ruimte overlaten van 20cm tussen het dakbestek en de XPS platen, daarop 4-5cm grind. Daarmee is de isolatie natuurlijk niet optimaal, maar heeft het volgens mijn bron wel degelijk zin, omdat de buitenmuren ook 20cm dik zijn.

Stel: Dit is een goed plan, kan ik dan de XPS platen op het dak leggen terwijl deze niet helemaal droog is? De naden wil ik afplakken met (alu?) tape, daarvoor moet het natuurlijk niet regenen.

Ik hoor graag jullie gedachtes:D
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Lees of zoek eerst hier over het omgekeerddak. Heb je dan nog vragen geen probleem.
Je moet in iedergeval eerst uitzoeken of je dakconstructie het gewicht van de ballast kan hebben.
 

Casper29

  • #3
Dank voor je reactie. Gewicht is t probleem niet. Grind ligt er al op en t gewicht van de xps platen gaat geen probleem opleveren. Ik weet dat xps platen goed tegen vocht kunnen. Vraag me alleen af of die 20cm kan en of ik op een droge winterdag na een paar dagen regen dit kan plaatsen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Of dat met die 20 cm lukt kan niemand op deze manier over oordelen.

Voor de rest er worden in de regen ook daken gemaakt.
 

Casper29

  • #5
Perfect! Ik zal t resultaat hier delen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu