Geluidsoverlast huurappartement nieuwbouw

Kliip

  • #1
Beste lezers,

Ik ben dringend op zoek naar jullie hulp. Ik heb gelezen dat er meerdere fora zijn over dit onderwerp maar geen sluit goed aan bij onze situatie.

Sinds september wonen wij in een nieuwbouwappartement. Maar wij horen letterlijk elke voetstap die onze bovenburen zetten. Wij irriteren ons hier mateloos aan. Het zijn dreunende geluiden.. nu ben ik op zoek naar een oplossing om deze geluiden te "ontwijken" waarbij we niet te veel "schade" hoeven toe te brengen aan de woning, omdat wij het huren en alles in originele staat moeten terugbrengen. Het hele gebouw is van beton gemaakt. Wie o wie heeft de gouden tip om ervoor te zorgen dat wij deze dreunende geluiden niet meer horen!?! Alvast enorm bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De verhuurder inschakelen, die kan controleren of de buren voldoen aan de eisen voor geluidsoverlast.
Als de buren b.v. een verkeerde ondervloer voor laminaat hebben moet dat aangepast worden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Als het nieuwbouw is, moet eerst gecontroleerd worden of het aan de eisen (bouwbesluit) voldoet. Via de verhuurder dus.

En bespreek het ook met je bovenburen.
 

Kliip

  • #4
Bedankt voor jullie berichten. Wij hebben de verhuurder 2 weken geleden ingeschakeld. Tot op heden niks van gehoord behalve dat ze een inspecteur langs zouden sturen. Bovenburen zijn ook op de hoogte. Kan helaas niet zeggen dat het verminderd is. Wij Letten zelf op de manier waarop we lopen voor de onderburen. Schijnen meer mensen in het gebouw last van te hebben. Mocht het niet aan de vloer/ondervloer liggen... hebben jullie dan misschien nog tips? De ruimte is enorm fijn maar de loopgeluiden zijn heel irritant.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ga er maar vanuit dat de verhuurder het goed gaat onderzoeken. Anders heb je daar vast een klachtenregime voor. Vraag ook bouw- en woningtoezicht of zij de geluidsisolatie controleren. Als je een handhavingsverzoek indient, zijn ze verplicht om het goed te onderzoeken.

Verder is het meer een juridische vraag. Daar kunnen wij je niet mee helpen. Maar gelukkig is er op internet al heel veel over te vinden. Succes!
 

Kliip

  • #6
Beste Ijkenhout,

Misschien een stomme vraag, maar bij wie/ waar kan ik terecht voor bouw- en woningtoezicht? Is dat een instantie of moet ik bij de bouwer zijn? Bedankt voor uw reactie in ieder geval! Bestaat er nog een oplossing om het geluid te verminderen? Door bijvoorbeeld platen tegen het plafond aan te maken? (Ik noem maar iets).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Bouw- en woningtoezicht is een afdeling van de gemeente. Die houden tijdens de bouw als het goed is ook toezicht.

Er zijn wel mogelijkheden om geluidsisolatie achteraf te verbeteren, maar dat zijn lapmiddelen als het niet goed is gebouwd. Eerst moet je weten of het aan de eisen voldoet en waar het probleem precies zit. Het is nieuwbouw, dus eerst maar even via de opdrachtgever spelen. Die gaat als het goed is dit probleem bij de bouwer neerleggen. Is in principe een garantiekwestie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu