Nieuwe ramen in oud kozijn

Samadhi

  • #1
Beste lezer,

Willen jullie eens meedenken over de mogelijkheden voor het aanpassen van de onderstaande ramen?

Het zijn oude hardhouten kozijnen. De bedoeling is dat er een uitzetraam of klapraam in komt. Bij voorkeur een klapraam vanwege de regen.Ik wil het graag zo optimaal mogelijk hebben.
- goede isolatie
- zoveel mogelijk licht doorlaten
- ramen ver open om goed door te waaien

Nu is de gedachte dat er een klapraampje op maat gemaakt wordt maar er wordt al gesproken over kleine sponning. De ramen zelf zijn al klein dus het licht wordt nog minder. Ik ben benieuwd wat jullie adviseren.

maten: 37 breed en 49 hoog. binnenkozijn.
zijn die smalle latjes aan de binnenkant glaslatjes? ik heb het dikker kozijn opgemeten.

bedankt!



 

Samadhi

  • #2
Mijn eigen speurwerk bracht mij bij een alternatief als klepramen. Dat bespaard een dik kozijn rondom het nieuwe klapraam.
 

Samadhi

  • #3
Inmiddels van een fabrikant begrepen dat klepramen niet een ideale keuze is wat betreft isolatie.

Wellicht moeten we het idee dat de ramen open kunnen laten varen en enkel het glas vervangen. Mijn vrees is dat de ramen zo klein worden vanwege het extra kozijntje...

In dat geval zouden we een alternatief moeten verzinnen. Wij zijn terughoudend wat betreft airco omdat dit stroom vreet. Als het niet anders kan dan moet het maar vooralsnog wellicht denken in alternatieven.

Misschien twee zolderramen tegenover elkaar? Er zit nu een oudje in die vervangen moet worden. Daar zit overigens wel een prijskaartje aan. Is het vervangen redelijkerwijs zelf te doen? het is een oud dak met van die ronde boomstammen die nergens gelijk zijn. Op de tutorials zie ik behoorlijk wat handelingen.

een aanvullende vraag: hebben die kozijnen ook een draagfunctie?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Soms liggen de bakstenen op het kozijn. Normaal als er een rollaag zit, steunt dit niet op het kozijn.

Een dakraam plaatsen is denk ik wel lastig. Een belangrijk onderdeel is het maken van een goede raveling. En dakraam is wel het gunstigst voor zomernachtventilatie. Zorg op de benedenverdieping ook voor (grote) spuiopeningen (liefst inbraakveilig).

Dunner raamhout kan ook vaak wel. Bij dikker glas wordt er heel vaak sterkte uit het glas gehaald. Er zijn zelfs geisoleerde stalen profielen, die zijn heel slank.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu