Geen spanning op een fase

Amoranemix

  • #1
Waarde klussers,

Naar aanleiding van een vochtprobleem in stopcontacten hebben we beslist proberen de muur/plint eronder meer waterdicht te maken en de stopcontacten zelf te vervangen. Het ergste geval is hier besproken : https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vocht-in-stopcontact.120174/ Het vocht in de muur lijkt afgenomen te zijn.

Intermezzo : Verwarring vermijden :
Er is sprake van 2 circuits. Eén met aarding en één zonder. Defect is dat met aarding. Dat heeft 4 stopcontacten. De elektricien die dat heeft aangelegd was een knoeier. Sommige stopcontacten met aarding staan nu op het circuit dat voorzien is voor stopcontacten zonder aarding. Ik zal de suffix me (met aarding) en za gebruiken ter verduidelijking. Daarmee duid ik her circuit aan, niet de individuele stopcontacten. (Vier stopcontacten zonder aarding staan op het me circuit en ik duid ze aan als stopcontacten ma.)

Nu de 2 stopcontacten (ma en za, die vlak naast elkaar liggen) aan de oostelijke kant van de zuidelijke muur. Bij het wegkappen van de plaaster heb ik blijkbaar iets kapot gemaakt en het is mij onduidelijk wat.

Vanachter het linker stopcontact ma loopt een leiding naar de muziekinstallatie onder de plaaster en bij mijn weten naar niets anders. Ze bevat 2 fasen en een aarding. Tijdens mijn gekap sloeg de differentieelbeveiliging aan en viel het huis zonder elektriciteit. Bij nader onderzoek blijkt dat ik inderdaad het het omhulsel beschadigd heb. Of er intern schade is kan ik niet zien.

De stopcontacten ma van de woonkamer doen werken lukt niet meer.

Een probleem dat reeds een paar jaar bestaat en dat mogelijk relevant is, is dat stopcontacten zonder aarding in de woonkamer een lekstroom hebben. Dat manifesteert zich als sommige lampen heel dim licht geven ook al staat de algemene schakelaar za af.[1]

Meetapparaat : multimeter
Verdere observaties, testen en hypothesen :
Zekeringen zij vervangen zouden dus geen oorzaak zijn.
Het spotcontact ma waar de beschadigde leiding in uit kwam is gedemonteerd. Alle leidingen die in uitkomen of vertrekken zijn open.
In der zekeringskast voor het defecte circuit (ma) geeft één fase normale spanning, de andere geen.
Idem voor het circuit za
Op een driefasenstopcontact in de wasplaats heeft één fase geen meetbare spanning.
Het driefasenfornuis in de keuken bliebt en werkt gedeeltelijk niet. Hypothese : één fase geeft geen goede spanning.
Hypothese : de twee defecte fasen (van het circuit ma en van het driefasencircuit) zijn in werkelijkheid één en dezelfde.
Tijdens controles voor het schrijven van dit bericht heb ik gemerkt dat het fenomeen [1] verdwenen is. Er is dus geen lekstroom meer in de stopcontacten za.

Er is nog een fenomeen, dat wat ingewikkelder is om te beschrijven. He defecte (ma) circuit bevat geen stroom, maar het is mogelijk het een gereduceerd vermogen te geven.
Hoe ? Door het zekeringscontact met spanning van het circuit za uit te openen krijgt het circuit ma een kleine spanning. (Een lamp brand aan zowat 25% vermogen.) Dat gebeurt ook als, van het defecte (ma) circuit het zekeringscontact zonder spanning geopend is.
Dus het defecte circuit krijgt een kleine spanning door een ander circuit op een specifieke plaats te openen. Het defecte circuit op een specifieke plaats openen verandert daar niets aan.

Hypothese : De oorzaak is van het probleem is niet mijn beschadiging van een leiding. Er was reeds een bestaand probleem en mijn gekap in die leiding is aanleiding geweest voor dat bestaand probleem om zich te manifesteren.


Hebben jullie suggesties om deze 6 stopcontacten (4 van het geaarde circuit en 2 3-fase) terug te doen werken, of welke testen uit te voeren ?
 

CV__

  • #2
In NL is het niet toegestaan om binnen dezelfde ruimte zowel stopcontact met en zonder RA (randaarde) te hebben. Ik weet niet of dat in België anders is?

(LED) lampen die heel iets licht geven ook al staat de schakelaar uit komt doordat de schakeldraad wat lading overneemt van een parallel gelegen fasedraad. Dat staat los van de aarding.

Maar waarom heb je meerdere fasedraden in een buis??

Paar observaties; een multimeter, zeker eentje zonder stand voor verlaagde ingangsimpedantie, is redelijk waardeloos om te meten aan huisinstallaties. Je weet overal en nergens spookspanning / inductief overgedragen spanningen.

Als je een 3-fase hoofdaansluiting hebt en een van je drie hoofdzekering is doorgesmolten dan kan het goed kloppen dat je fornuis het voor 1/3e deel niet doet.

Overal waar je door de buis hebt geklopt de aders die er in zitten vervangen.

In je oudere topic was ook sprake van een vochtprobleem. De isolatie van installatiedraad gaat op langere termijn in natte omstandigheden ook degraderen. Heb je (via via) de beschikking over een isolatieweerstandstester? (In de volksmond ook wel Megger genoemd)

Mocht daadwerkelijk een van je drie hoofdzekeringen door zijn, dan moet je je netbeheerder even bellen. Althans, zo is dat in Nederland. Alhoewel het voordeliger kan zijn dat tijdens normale werkuren te doen.
 

Amoranemix

  • #3
Dank je voor de reactie.

CV_ : “In NL is het niet toegestaan om binnen dezelfde ruimte zowel stopcontact met en zonder RA (randaarde) te hebben. Ik weet niet of dat in België anders is?“
Ik weet het ook niet.

CV_ : “Maar waarom heb je meerdere fasedraden in een buis??“
Ik heb mij slecht uitgedrukt. Het gaat om een fase en de neuter.

CV_ : “Paar observaties; een multimeter, zeker eentje zonder stand voor verlaagde ingangsimpedantie, is redelijk waardeloos om te meten aan huisinstallaties. Je weet overal en nergens spookspanning / inductief overgedragen spanningen.
 

CV__

  • #4
Ofwel; een grote clusterfuck.
Je kan de spanning afzetten. Zelf met spookspanningen kan je toch conclusies trekken. Als bvb. één draad 235V geeft, de andere 232 en de aarding 0. Dan identificeert dat waarschijnlijk de fase en de neuter en zegt dat de aarding werkt.
Je meet altijd tussen twee punten. De aarding 0 tov..? :lol:
Wat ik niet doorhad is dat we twee 3-fasencircuits hebben. Dat met het stopcontact heeft één defecte fase en dat is waarschijnlijk al lang zo.
Je hebt dus normale stopcontacten afgetakt van een 3-fase circuit? Waarom dat dan weer?
Die draden opnieuw aanleggen omdat ze misschien beschadigd zijn door vocht lijkt mij riskant.
Wat is daar riskant aan? Als je vage problemen hebt met de aardlekschakelaar moet je ofwel dingen gaat meten (isolatieweerstand, afschakelstroom aardlekschakelaar) ofwel dingen blind gaan vervangen.
Een probleem is eigenlijk dat we geen plannen hebben van het elektriciteitsnetwerk. Dat maakt het moelijk om te diagnosticeren.
Je hebt geen centraaldoossysteem?
Dus waarschijnlijk heeft de elektricien van één neuter, namelijk die van stopcontacten za, een fase gemaakt en de andere gedeeld onder de twee stopcontacten.
Wat staat daar nou in het Nederlands :?:

Incorrect kleurgebruik...?
De aarding is hij vergeten aan te sluiten
Nou, lekkere beunhaas dan :?
In sommige omstandigheden konden we vervlaagde vermogens meten op de defecte stopcontacten. Dat kan zijn ofwel doordat de losse neuter in stopcontact 3 ma toch nog een beetje contact maakte, ofwel door spookspannigen. De neuters van stopcontacten 3 en 4 ma gaven voldoende vermogen om het differentieel te doen springen.
Vermogen = spanning x stroom. Dus wat heb je gemeten? Circuitweerstand? Nullast spanning?
Ik heb nog een overblijvende vraag : Het delen van de neuter tussen stopcontacen ma en za, is dat erg ?
Nee, de aanwezigheid van stopcontact met en zonder aarde is dat wel. Gewoon alles vervangen door exemplaren met randaarde (penaarde in BE zeker).
maar we testten ze enkel met minstens één paar zekeringen onderbroken, zodat altijd ofwel de fase, ofwel de neuter onderbroken was.
Groepen gemengd :?: :?:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Het wordt tijd om hier een vakman bij te halen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik sluit me aan bij Frank en sluit gelijk het door quotes onleesbaar gemaakte en daardoor onbegrijpelijke topic.
Een manier om toch een soort van quotes te plaatsen trap ik niet in, jullie zouden kunnen overwegen de teksten wat korter en meer ter zake doende te maken en niet teveel vragen en antwoorden in 1 keer te plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu