Hulp met Elektrisch kookstel

Maxzoekthulp

  • #1
Beste allemaal,

Ik heb wat hulp nodig met mijn elektrisch kookstel. Laat ik eerst voorop stellen dat ik niet veel van elektra weet en dus ook zeker van plan ben het door een professional te laten installeren. :D

Vorige week ben ik verhuisd en heb het huis kaal opgeleverd gekregen. Het is een gasvrije woning en moet ik dus een elektrisch kookstel (Oven + Kookplaat) laten plaatsen. Perilex wandcontactdoos zat bij oplevering al in de muur en in de meterkast zit een fornuisgroep.

Naief en onwetend als ik ben heb ik de gene gekocht die het best past bij mijn smaak/budget/ruimte. Nu kom ik er achter dat er nogal verschil zit in je meterkast qua fasen.

Nu mijn vraag:
Zou iemand mij kunnen vertellen of het kookstel aan is te sluiten in mijn woning. Zonder dat er in de meterkast aanpassingen moeten worden gedaan. (dan retourneer ik deze en koop een die wel past)

Het gaat om het volgende kookstel:

Op internet heb ik gevonden dat het eigenlijk de bedoeling is dat dit kookstel aan moet worden op een Fase 3 meterkast.

Dit schema staat op het kookstel:


Hieronder volgen enkele foto's van de fornuisgroep en de gehele meterkast.






Mijn twijfel zit hem in dat er op internet staat dat dit kookstel op fase 3 moet worden aangesloten. Ik dit volgens mij niet heb. Maar er op het schema op het fornuis ook een optie staat met 230V

Het is dus mijn bedoeling om sowieso een elektricien te laten komen maar ik wil het voor zijn dat hij enkel binnen komt om mij te vertellen dat deze combinatie van meterkast en kookstel niet gaat lukken.

Wie o wie kan mij antwoord geven op mijn vragen. En wellicht ook alternatieven bieden. Of wanneer ik een nieuw kookstel moet gaan kopen waar ik op moet letten.

Een hele fijne avond,

Max (Utrecht)
 

CV__

  • #2
Er is geen fornuis wat daar op kan...

Fornuizen zijn allemaal 9 kW en de rest, ofwel 3x16.

Echt achterlijk dat ze je een gasvrije woning met enkelfase aansluiting bezorgen...

Heb je nog garantie ofzo? Standaard huisaansluiting anno 2019 is 3-fase. Je bouwer heeft je hier genaaid met een enkelfase aansluiting voor 3 euro besparing voor hem.
 

Maxzoekthulp

  • #3
Op internet vind ik het volgende :

Een perilex aansluiting (perilex systeem) wordt toegepast voor bijvoorbeeld de elektrische ventilatiebox (mechanische ventilatie) of kooktoestellen (inductiekookplaat) in huis. Vrijwel altijd betreft de aansluiting in huis een 2x 230V aansluiting.

Is wat ik heb niet 2x 230V? (Zie foto van de fornuisgroep in de meterkast)

Ik woon in een complex op 5 hoog waar volgens mij iedereen nagenoeg de zelfde meterkast heeft, het complex is van 2013 dus er moet vast wel een optie zijn
 

CV__

  • #4
Ja je hebt de enkelfase 2*230 variant en dat is juist het probleem. Je moet de 3-fase variant hebben.

Je kunt het ding wel werkend krijgen... maar niet norm-conform en met overbelasten van de kookgroep bij gebruik van de oven.

Ondertussen is merk en type uit je post verdwenen?

EDIT; Ik heb nog eens rondgekeken. Iets als de Inventum BV010 kan het vermogen limiteren. Dan kun je met 3,7 kW koken en heb je 3,7 kW voor de oven...


Anders de aansluiting upgraden naar 3*25A. Of losse oven en losse kookplaat..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu