Advies houtkachel - afvoerpijp.

Thekleine

  • #1
Wij hebben een oud huis uit 1953 waar al een rook kanaal in zit, Hier heeft een gas kachel gezeten maar is nu afgedopt, dus verwacht dat het enkelwandig is. Ik krijg de dop er voor nu niet af(zonder geweld) maar buitendiameter van de dop is 110mm, dus denk 100mm binnen dia. Nu willen wij hier een hout of evt. pellet kachel op aansluiten. Nu is de vraag. Kunnen wij hier een enkelwandige pinnenpijp in zetten zodat het " dubbelwandig" is? (ik neem aan dat dat nodig is voor hout/pellet) of moet dit een dubbel wandige pijp op, (bestaan die met buiten dia onder de 100mm? want erin schuiven is natuurlijk veel minder werk als een hele nieuwe pijp er in zetten). Moeten wij dan een pellet kachel gebruiken of is het ook mogelijk om een houtkachel te gebruiken met een kleinere diameter 100mm .

situatie foto's
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat is een standaard dop voor een nisbus, een beetje trekken en met een hamer voorzichtig op de rand tikken en hij komt los.
In de betonplaat zit de nisbus ingestort, die kan alleen met hakken verwijderd worden.
Boven de betonplaat zit een gemetselde schoorsteen of een (asbest)pijp, de schoorsteen zal groter zijn dan de nisbus, op de een of andere manier zult u er achter moeten komen hoe groot de schoorsteen van binnen is.
Een houtkachel heeft over het algemeen een dikkere pijp nodig dan 110 mm voor een goede afvoer van gassen, een kleine kachel zou misschien kunnen, kijk even op internet hiervoor.
 

Thekleine

  • #3
Gelukt!, er zit geen pijp in, wat winst is, nu kan ik er gewoon een dubbele pijp in laten zakken en de betonnen plaat uitboren tot de gewenste diameter... toch?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Mooi dat het gelukt is.
Uitboren van het gat zal niet in 1 keer gaan, een aantal gaten boren en dan het stukje voor stukje uithakken, draag een goede mondkap.
Belangrijk wordt nu hoe groot de pijp bovenin is, daar zal de nieuwe pijp ook moeten passen, vernauwing van de pijp mag niet bij kachels en/of haarden.
 

Thekleine

  • #5
Bedankt!
Ik ga binnenkort met een drone op inspectie.
Ik had vele takjes in de pijp liggen dus ik verwacht dat er ook een nest bovenin zit.
we gaan het mee maken

groeten,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een drone met een duimstok, daar zal veel volk op afkomen. :cool:
 

Thekleine

  • #7
Hehe, het is natuurlijk om even globaal te kijken hoe het er uit ziet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu