Open trap dichtmaken

Fish86

  • #1
In ons huis was een open trap aanwezig. Met drie kleine kinderen (waaronder een baby) vonden wij dit niet zo'n veilig idee, vandaar dat we de trap dicht wilden maken (stootborden plaatsen). Omdat het de tweede trap is, is de achterkant in het zicht; deze moest er dus een beetje knap uitzien. Op diverse fora (waaronder klusidee) was niet echt een goed eenduidig stappenplan te vinden; uiteindelijk heb ik de trap dichtgemaakt op basis van informatie van diverse topics, aangevuld met input van diverse kennissen. Hopelijk heeft een ander hier in de toekomst iets aan.

Plan
Het plan was om stootborden tegen de treden aan te plaatsen, ongeveer zoals in dit plaatje. Daarbij kwamen echter een heleboel vragen kijken; hoe zorg ik dat de boel niet gaat kraken, moet ik lijmen, spijkeren of schroeven, moet ik wel of geen latjes gebruiken en hoe werk ik die af; wat voor materiaal gebruik ik voor de stootborden etc. Op basis van diverse adviezen heb ik de volgende stappen doorlopen:
  • Maken stootborden
  • Maken latjes
  • Aftekenen en bevestigen latjes
  • Bevestigen stootborden
  • Vullen gaatjes en afkitten naden
  • Schilderen

Maken stootborden
  • Voor de stootborden heb ik een afweging gemaakt tussen multiplex en MDF. Uiteindelijk is de keuze gevallen op 12 mm dik multiplex, omdat dit materiaal zich wat stijver gedraagt dan MDF en dus op termijn minder snel last zou moeten krijgen van kraken. Ik denk echter dat ook MDF een prima keuze had geweest.
  • De hoogte van de stootborden heb ik ca. 0,5 cm kleiner gehouden dan de verschilhoogte tussen de treden. Hierdoor wordt een vloeiender overgang gecreëerd tussen stootbord en de trede waar deze aan bevestigd wordt. Deze hoogte heb ik in de bouwmarkt op maat laten zagen.
  • De zijkanten van de stootborden heb ik iets smaller gemaakt dan de breedte van de treden, om kraken te voorkomen. Tussen de zijkanten van de stootborden en de boom van de trap ontstaat dus een naad. Omdat de trap een halve draai maakt, moesten bijna alle stootborden aan de zijkanten onder verstek gezaagd worden. Ik heb daarvoor een afkortzaag gekocht (was een goed excuus voor deze aankoop :-)), waar ik inmiddels bij meer klussen al veel plezier van heb gehad.
  • Om kraken te voorkomen heb ik de bovenzijde van het stootbord iets afgerond. Het midden van het stootbord is ca. 2 mm hoger dan de uiteinden. Dit lijkt weinig, maar het is meer dan genoeg. Dit kostte me wel behoorlijk wat schaafwerk, wat op de kopse kant van multiplex niet echt een pretje is.
  • De zichtzijde aan de onderkant heb ik iets afgerond.
  • In onderstaande foto liggen de gezaagde stootborden klaar voor gebruik.

Maken latjes
Aan de onderzijde van de treden heb ik latjes bevestigd (vuren, 18x18 mm), die moeten voorkomen dat het stootbord wordt weggetrapt.
  • Ook deze latjes moesten in verstek worden gezaagd
  • Het uitmeten van de lengte van deze latjes was vrij lastig, omdat er nog geen richtpunt was. Het stootbord was betrekkelijk makkelijk af te meten aan de achterkant van de traptreden, maar de latjes moeten iets langer worden om het stootbord goed tegen te houden. In een enkel geval moest ik het latje meermaals iets afkorten om hem op de juiste maat te krijgen.
  • Een aantal latjes moest een wat bijzondere vorm krijgen om netjes aan te sluiten op de trede waar deze aan bevestigd werd; zie onderstaande afbeelding.
  • De zichtzijde van de latjes heb ik iets afgerond.

Aftekenen en bevestigen latjes
Voor het bevestigen van de latjes heb ik gekozen voor een combinatie van montagekit en schroeven. Door de kit was er wat directe hechting, maar kon ik nog iets schuiven. Met de schroeven kon ik de latjes precies op de juiste plek positioneren.
  • Het aftekenen van de latjes was best lastig, omdat je handen tekort komt. Het even omhooghouden van de stootborden en hierlangs een kras zetten is te makkelijk gedacht. De stootborden zijn voor de bevestiging nog krom. Bovendien heb je de neiging om ze iets te kantelen, zodat ze uiteindelijk niet recht zouden zitten. Hulp van een tweede persoon is hier aan te raden.
  • Na het aftekenen heb ik het begin van de gaatjes geboord. Ik heb bewust niet doorgeboord, om te voorkomen dat bij de bevestiging montagekit door het schroefgat wordt geperst.
  • Tevens heb ik de schroefgaten iets verzonken, om in de eindsituatie een glad oppervlak te krijgen.
  • De latjes heb ik bevestigd met montagekit en schroeven; hieronder een impressie.

Bevestigen stootborden
Na het bevestigen van de latjes eindelijk de stootborden. Helaas moest hier lokaal nog een extra uitsparing gemaakt worden omdat de bevestigingsdoppen van de trap in de weg zaten, zie hieronder.


Zoals hierboven aangegeven heb ik de verticale zijde van de stootborden iets afgerond, zodat deze in het midden ca. 2 mm dikker is. Door het stootbord goed tegen de bovenliggende trede aan te duwen, wordt deze iets op spanning gebracht, wat het risico op kraken beperkt. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een 'domp'; zie hieronder.


  • Voorafgaand aan de montage heb ik van alle stootborden nogmaals gecontroleerd of deze goed passen zonder te klemmen.
  • Voor het vastzetten van de stootborden heb ik gebruik gemaakt van montagekit, spijkers en schroeven. De spijkers en de lijm ten behoeve van de directe draagkracht in verticale richting, de schroeven en de lijm voor de bevestiging haaks op het stootbord (om te voorkomen dat je hem op termijn weer lostrapt). De gebruikte spijkers zijn koploos, om in de eindsituatie een glad oppervlak te verkrijgen.
  • Voorafgaand aan de montage heb ik de spijkers al iets in het stootbord geslagen en de schroefgaten voorgeboord en verzonken. Daarna heb ik montagekit aangebracht op de delen die tegen de achterkant van de onderste trede aankomen. Ook de delen die tegen het latje en de onderzijde van de bovenste trede aankomen heb ik voorzien van montagekit.
  • Voor het bevestigen van de stootborden is een tweede persoon aan te raden. Een drukt het stootbord ongeveer op zijn plaats. Vanaf de andere zijde wordt gekeken of het bord ongeveer goed zit. Daarna kan de spanning aangebracht worden door de domp iets op te liften. Terwijl deze onder spanning staat worden de spijkers aan de onderzijde ingeslagen, zo snel mogelijk gevolgd door het vastzetten van de schroeven. De persoon aan de andere zijde drukt tegelijkertijd het stootbord strak tegen het latje aan.
  • Resultaat:

Vullen gaatjes, afkitten naden en schilderen
Na het bevestigen van de stootborden is het tijd voor de afwerking.
  • Alleerst heb ik de schroefgaten dichtgesmeerd, opgeschuurd, weer dichtgesmeerd, weer opgeschuurd (lokaal zelfs nog een derde keer). Dat soort klusjes zal nooit een grote hobby van mij worden. :-(
  • Hierna heb ik de naden afgekit: per stootbord drie horizontale naden (aansluiting trede/latje, latje/stootbord, stootbord/trede) en twee verticale naden (aan weerszijden van het stootbord). Daarvoor heb ik overschilderbare acrylaatkit gebruikt.
  • Nadat alle naden etc. naar tevredenheid waren weggewerkt heb ik de stootborden en latjes tweemaal geschuurd en in de grondverf gezet.
  • Uiteindelijk heb ik de stootborden, latjes en onderzijden van de treden allemaal geschuurd met fijn schuurpapier en vervolgens afgelakt. Hieronder een impressie van hoe het eruit zag tijdens de schilderwerkzaamheden.

Hopelijk heeft een ander hier ooit iets aan.
 
  • Like
  • Geweldig
Waarderingen: Ajetoobuur, Rooster en Klusidee ralf

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Keurig gedaan! Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Hier gaan anderen zeker ook veel aan hebben. En om die reden vind ik het ook in de juiste rubriek staan.

Een tip voor een volgend project: Multiplex heeft twee richtingen. Je hebt nu de stootborden in de zwakke richting geplaatst. Volgende keer even aan denken ;)
Nadeel kan zijn dat je daardoor meer zaagafval hebt, maar de sterkte (en daarmee het zicht) is vaak belangrijker.
 

Fish86

  • #4
@Peter, helemaal over het bestaan van dat forum heen gelezen. Als het nodig is te verplaatsen is dat mij ook prima.
@IJkenhout, bedankt voor de tip. In dit geval was de oriëntatie en de afmeting van de plaat uit de bouwmarkt leidend voor de richting van de buitenste vezels (de breedte van de plaat was namelijk precies goed voor de breedte van één stootbord en de sterkte was hier m.i. van ondergeschikt belang. Voor andere klussen houd ik hier zeker rekening mee.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Knap werk! Wat fijn dat je dat hier deelt :prima:
 

StefanA

  • #6
IJkenhout schreef:
Een tip voor een volgend project: Multiplex heeft twee richtingen. Je hebt nu de stootborden in de zwakke richting geplaatst. Volgende keer even aan denken ;)
Nadeel kan zijn dat je daardoor meer zaagafval hebt, maar de sterkte (en daarmee het zicht) is vaak belangrijker.
Multiplex is opgebouwd uit meerdere lagen die met de nerf telkens haaks op elkaar liggen, hierdoor maakt het toch niet uit in welke richting je het gebruikt?

@Fish86, keurig uitgevoerd en mooi en duidelijk verslag van je werkzaamheden. De trap bij ons in huis zal waarschijnlijk een renovatie krijgen waarbij de trap ook dicht gemaakt wordt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
:prima: :prima: :prima: Fotos en tekst en reacties.
 

Fish86

  • #8
quote verwijderd - mod

Normaliter bestaat multiplex uit een oneven aantal lagen, zodat er altijd één laag meer in een bepaalde richting is.
Verder wordt bij multiplex voor het midden vaak ander (mindere kwaliteit) hout gebruikt dan voor de buitenzijde (dekfineer).

Een andere zaak die voor nu niet van toepassing is, maar wel als je het multiplex loodrecht op de plaat belast in plaats van in de plaatrichting, is dat de lagen die zoveel mogelijk aan de buitenzijde liggen (uiterste vezel) meer bijdragen aan de weerstand tegen buiging dan de binnenste lagen.

Succes met de renovatie overigens.
 

Arthurvdbosch

  • #9
Bedankt voor de uitgebreide omschrijving! Heel erg fijn. :prima:
Toch heb ik een vraag.
Ik lees dat je de bovenzijde van het stootbord vastlijmt, maar wordt er hier ook gebruik gemaakt van spijkers en of schroeven? Of juist niet om kraken te voorkomen of iets dergelijks?
Ik ga binnenkort starten aan dit project en volg dit mooie plan! :klusjesman:
 

Fish86

  • #10
Beste Arthur,

Ik heb aan de bovenzijde in principe alleen gebruik gemaakt van lijm. Incidenteel een keertje een schroef wanneer het stootbord niet lekker tegen het latje aan wilde 'plakken'. De bovenzijde hoeft uiteindelijk ook niets te houden: in verticale richting is de verbinding met de traptrede (aan de onderkant) voldoende om te voorkomen dat het stootbord naar beneden zakt; in horizontale zin zal het stootbord normaalgesproken alleen maar tegen het latje aangeschopt worden; niet ervanaf.

Hoewel ik er destijds niet heel hard over na heb gedacht zou ik het stootbord juist niet schroeven of spijkeren aan het latje. Juist door het introduceren van lokale spanningen loop je risico op dat het latje splijt bij belasting van de treden; dit in tegenstelling tot de kit, waar de spanning over het hele latje wordt verspreidt. Ik heb de kit destijds meer voor de tijdelijke situatie gebruikt (bij het schuren en schilderen van de achterkant zal je toch druk uitoefenen op de stootborden) en als vulling van de naad. Met kitten kan je kleine oneffenheden daarna alsnog wegwerken.

Van kraken heb ik tot nu toe (ruim 1 jaar) overigens nog geen last op deze trap (dit in tegenstelling tot de benedentrap, die van de fabriek af al dicht was).

Succes met je project en leuk dat je daarvoor deze beschrijving gebruikt :-)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Het is niet gebruikelijk (& verstandig) om lijm te gebruiken bij een trap :idea:
 

Rillo

  • #12
Hoi,

Nu ik wat meer tijd omhanden heb ook maar begonnen aan de trap boven. Ik had ooit op dit forum de "klok horen luiden" en ben aan de slag gegaan.
Het resultaat is mooi geworden al heb ik niet zo perfect gewerkt als op de foto's :oops:

Nu zie ik dat ik de latjes tegen de onderzijde van de traptrede aan de andere kant heb gezet dan Fish86
Geloof niet dat het kwaad kan of zit ik hiermee fout ?

Graag een advies (voordat ik straks alles voor niets aflak) :?

Bedankt in elk geval voor de duidelijke uitleg !

Grtz, Rillo
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Je zou de stootborden en uit kunnen trappen als het latje aan de voorkant zit.
 

Rillo

  • #14
Dat risico durf ik wel aan met 5 of 6 schroeven , thanks !
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Schroeven aan de bovenkant van het stootbord geven een risico op kraken. Beter alleen aan de onderkant schroeven en de bovenkant los tegen het latje (achter het stootbord) laten rusten.

Heb je de stootborden aan de bovenkant iets rond gemaakt?
 

Rillo

  • #16
Ik heb de stootborden 1 mm van de trede af gehouden, wél geschroefd, en deze ruimte opgevuld met het afkitten.
Heb geprobeerd ze iets af te schuinen maar dat werd niks voor wat betreft het versplinteren van de 12mm multiplex. ( zag al ergens voorbij komen dat ik beter een andere looprichting van de nerf had kunnen gebruiken )
Tot nu toe ( één dag :D ) kraakt de trap niet, bedankt voor je reactie :prima:
 

Fish86

  • #17
Beste Rillo,

Bedoel je met de 5 of 6 schroeven de verbinding tussen het stootbord en de trede? En hoe zit het latje dan vast?

Als alleen aan de trede geschroefd is, zullen die wel voorkomen dat je het stootbord lostrapt, maar aan de bovenzijde van het stootbord zal wel iets aan speling ontstaan denk. Je kitnaad zal in dat geval na verloop van tijd open gaan staan.

Persoonlijk zou ik (nu je er nog goed bij kunt) ook een latje aan de achterkant maken. Deze met schroeven bevestigen aan de trede en met kit aan het stootbord. Dat moet betrekkelijk makkelijk gaan nu de stootborden er al opzitten.
 

Rillo

  • #18
Beste Fish86

Nee, het latje heb ik aan de onderzijde van de trede geschroefd en dan het stootbord weer aan het latje.
Heb ook aan het idee gedacht er nóg een latje aan de achterzijde te zetten maar na wat testen vertrouw ik op zoals het nu is, kan evt. altijd nog een extra latje zetten.
Nogmaals bedankt voor je tips en foto's, was een leuke maar ook tijdrovende klus ( schilderen...pfff ) :lol:

 
  • Like
Waarderingen: gieli0

Mcanic

  • #19
Dank allen voor de tips! Hieronder hoe ik het heb gedaan:

Materialen:
- Hardhout multiplex 12mm. Stroken van 17,5 cm voor de trap beneden en 17,9 voor de trap boven, laten zagen bij de bouwmarkt. (van de restanten gaat mijn vader nestkastjes maken)
- 12x12mm latjes voor achter de treden
- Houtplamuur
- spaanplaatschroeven 3,5cm (3cm is beter eigenlijk, 3,5 is net iets te lang), 200-250 stuks voor 2 trappen van in totaal 30 treden
- 2 x Constructielijm
- 1x Acrylaatkit

Kosten +/- €110.

Eerst heb ik de maten van alle treden opgemeten en toen alles gezaagd (en genummerd). Daarna per trede het schot plaatsen en eventueel schuin bijzagen waar nodig. De schotten zijn met 1-2mm ruimte onder de treden gemonteerd. Vastgeschroefd (5 - 8 schroeven per schot), daarna het latje erachter, met een paar spijkertjes vast aan de trede. Daarna met de constructielijm de kieren dicht gemaakt. De constructielijm heeft een bruisend effect, waardoor ik met een krabber alle resten eraf moest krabben. Ik weet niet of dit wel zo handig was, maar 'it gets the job done'. Na de grondlaag de resterende kiertjes gedicht met acrylaatkit.
De volgende klust wordt de trap voorzien van vinyl dat we nog over hebben van boven, of anders pvc. en Daarvoor gaan we de voorzijde van de treden voorzien van een aluminium strip.

0.jpg 01.jpg 1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg

Merken en winkels niet nodig - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Geweldig
  • Like
Waarderingen: gieli0 en Klusidee ralf

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Ziet er mooi uit, bedankt voor het delen van uw ervaringen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu