Ringleiding, boiler en hoog gasverbruik bij 0,0 WW verbruik

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #21
Dit is een zoveel voorkomend probleem en toch is de oplossing o zo simpel.


Optie 1
Plaats de pomp eerst tussen 2 afsluiters met een keerklep aan de perszijde zoals het hoort zit namelijk nogal eens verkeerd of zonder keerklep.

Plaats voor de inlaatcombinatie van de boiler een flowschakelaar welke bij gebruik van warm water de circulatiepomp inschakelt en zo de wachttijd iets verkort op het tappunt.

Optie 2
monteer de pomp zoals het hoort maar plaats een mctv van danfoss of van een ander merk.
Stel deze in op een temp van max 45 graden wat er rond mag circuleren, 75 graden rond circuleren is energie verslinden je hebt toch maar 40 graden aan het tappunt nodig vandaar de 45 graden.
Deze kun je indien gewenst met een servo motor eens per week automatisch open laten sturen waardoor de circulatie leiding 70-80 graden gaat circuleren afhankelijk van de boilertemp uiteraard.

Optie 4
laat alles weer een maximaal draaien en kijk met een warmtebeeld camera waar het laatste tappunt zich bevind en dus waar de circulatieleiding begint en dan kun je kijken of je hem hier kunt verwijderen van de installatie.

Het probleem is niet zo moeilijk de oplossingen zijn meestal voor handen maar men heeft er meestal totaal geen kijk op!

John
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #22
Controleer eerst het volgende:

Check of je bij elke kraan (keuken kastje, badkamer kastje e.d.) een splising ziet van je ww leiding. Gezien de leeftijd van de woning is de kans dat bij u de bijna al het leidingwerk in zicht is gemonteerd.

Bij elk tappunt zal de warmwater leiding worden gesplitst.
Haal de aftakking onder de cv ketel van je ww leiding los en dop deze af.
Draai nu alle ww kranen open en voel welk stuk leiding warm wordt bij die kraan. Dat zal bij een aantal kranen 2 stuk leiding zijn, behalve bij 1 kraan. de ringleiding is nl aan de andere kant afgedopt

Uiteindelijk blijft er dus een stuk ww leiding over, normaliter bij een kraan die niet warm wordt.dit is de terugvoerende leiding van je ring richting de cv ketel. Haal deze los en dop alles af.

Indien je de terugvoerende leiding op deze manier niet kan vinden, dan slaat het verhaaltje natuurlijk nergens op.

Controleer of alles werkt.

Zoja, haal de dop van het laagste punt van de “rest
 

Janis

  • #23
De leidingen zijn echt heel mooi weggewerkt.

Als een keerklep ervoor zou zorgen dat het warme water niet continue vanzelf wegstroomt, dan ben ik al heel erg geholpen.

Ik wil dat graag als eerste proberen.
 

Marcn88

  • #24
Een keerklep voorkomt de thermosifon werking
 

Janis

  • #25
Nu ik erover nadenk snap ik iets niet (op zich snap ik wel meer niet, maar ach).

Ik wil de keerklep plaatsen op de plek waar nu de koppeling zit. Op de leidingen staat dat dat de WW aanvoer is. Op een andere leiding staat (met stift geschreven)dat dat "de ring" is, dus ik neem aan dat dat de retour is.

In die laatste leiding zit de pomp, maar volgens mij pompt die het water de andere kant op dat het water zou stromen als een kraan opendraait.

Gaat dat niet fout als ik in de aanvoer een keerklep monteer?

Ik heb (omdat ik er niet genoeg verstand van heb) een loodgieter gecontacteerd, maar die reageren niet op zo'n flutklusje tegenwoordig.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #26
Dit laatste kan je situatie dat met een foto of tekening in beeld brengen WW en Ring en pomp, zegt soms meer.

en heb je de watermeter gecontroleerd op verbruik?
 

Janis

  • #27


De meest linkerleiding is de WW aanvoer. Daar wilde ik de keerklep monteren

Die rechts ervan heet "ring" en daar zie je de pomp ook zitten.

Ik heb de verbruiksmeter eens in de gaten gehouden en geen verdacht verbruik/lekkage geconstateerd.
 

JeffreyD94

  • #28
Een ringleiding/recirculatieleiding dient zo aangebracht te zijn:
 

Janis

  • #29
Bedankt. Als het hier ook zo gedaan is dan kan ik die keerklep zonder problemen daar aanbrengen waar ik wil.
Ik zal eens kijken of ik goed kan achterhalen of de pomp de juiste kant op pompt.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #30
De meeste keerkleppen kunnen niet tegen heet water om dat ze van een kunststof binnenwerk zijn voorzien.

Vr Gr
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #31
Een optie, omdat je het liever zou willen opdoeken:

Haal de pomp eruit.
Zet op de plek van de pomp een (wasmachine)kraan.
Het stukje van pomp naar mengwater (in de tekenning van JeffreyD94) haal je weg.

Haal af en toe heet schoonmaakwater uit deze kraan.
 

Janis

  • #32
Cvolieboy schreef:
De meeste keerkleppen kunnen niet tegen heet water om dat ze van een kunststof binnenwerk zijn voorzien.

Vr Gr
Bedankt voor de tip. Helaas een verkeerde besteld dus. Ik ga onze CV man toch maar eens bellen.
 

Harry54

  • #33
Ik heb sinds 1993 een Nefit HR 21 met ingebouwde 25 liter boiler.
Als de verwarming in de zomer niet aanstond gebruikte ik voor douche / warmwater elke week ongeveer 2,5 kuub gas. In de loop der jaren is het verbruik toegenomen naar 4 á 5 kuub per week. Oorzaak: kalkafzetting op de brander van de ketel. Als de brander vol kalk zit kost het meer (energie / gas om het water te verwarmen. Brander schoongemaakt en het verbruik was weer de 2,5 kuub. Nu zijn we 5 jaar verder en neemt het verbruik weer toe, brander ziet er niet erg vervuild uit. De oorzaak nu: een defecte driewegklep in de ketel ! De rubberbal die je kunt vervangen is versleten ! Er stroomt water uit de boiler in het verwarmingscircuit en dat verklaart het hogere verbruik !

Gr. Harry
 

Janis

  • #34
Harry54 schreef:
... De oorzaak nu: een defecte driewegklep in de ketel ! ....
Hoi Harry,

Bedankt, maar de 3wegklep heb ik 1 jaar geleden vervangen.
Verder hebben we een losse boiler en stroomt het water direct vanuit de boiler de leidingen in.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #35
De inlaatcombinatie zit verkeerd, die hoort in de aanvoer naar de ketel te zitten, mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft al zou ik zo snel niet weten wat.
 

Marcn88

  • #36
@harry54
Kalk op de brander? Bij een nefit turbo, zou eerder zeggen dat dit toestel rgz lek is oftewel laat is een vakman uw toestel beoordelen en reinigen want het is geen kalk op de brander maar aluminium oxide op de wisselaar
 

Janis

  • #37
Eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de keerklep gemonteerd.VSH, max temperatuur 90graden.

Lijkt te werken. Helaas niet gecontroleerd welke kant de circulatiepomp pompt. Helaas pomp ie " tegen de richting in". Dus nu werkt het circuleren niet meer want de kant die ie op probeert te pompen, daar komt ie de keerklep tegen.

Is de pomp ooit verkeerd aangesloten of kan er een valide reden voor zijn?
In de tussentijd zijn hier 5 CV bedrijven en een andere loodgieter langsgekomen en niemand begreep waarom de boiler vanzelf leegliep.
Vandaar dat ik zelf dingen probeer want het vertrouwen in de specialisten is er niet meer.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #38
Zoals hierboven vermeld, waarom zou je je druk maken over een stuk leiding met legionella wat aan 2 kanten afgedopt is?
 

Janis

  • #39
Bij mijn weten is niets afgedopt, de keerklep werkt perfect, dus deze setup wil ik houden, maar nu kom ik erachter dat de pomp verkeerd om zit. Ik vroeg me af of dat een reden zou kunnen hebben.

Maar ik draai m straks om. Nu alleen nog bepalen of de snelkoppelingen te hergebruiken zijn, of dat ik wat pijp moet afzagen en nieuwe delen ertussen moet zetten
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #40
Excuus, had niet gezien dat het topic al uit 2 pagina's bestond en haakte dus een stuk eerder in op het verhaal.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu