Bevestigen van de balken met hoekankers voldoende?

Nimlog

  • #1
Hoi! Ik ben een zwevend bureau aan het maken tussen 3 muren. Het tafelblad wordt van Moso bamboe 10mm dik.

De draagconstructie wordt van vurenhouten balken. De afmetingen daarvan ben ik nog mee aan het spelen, maar waarschijnlijk worden ze 44x44mm of iets dergelijks. In de tekening had ik ze 10x44mm.

Nu ben ik aan het twijfelen of het bevestigen van de balken met hoekankers voldoende is. De achterste balk en de twee zijkanten worden aan de muur bevestigd.

Ik zag ook raveeldragers voorbij komen, maar heb het idee dat dat teveel is voor mijn doeleinden.

Het bureau wordt gebruikt voor een midi keyboard, 2x toetsenbord en muis, 2 laptops en in de toekomst eventueel een beeldscherm.

De breedte van het bureau is 230x60cm en de bovenste plank, voor de laptops, is 230x30cm.

Alle tips zijn van harte welkom!

PS: dit is een oudere tekening, dus de diktes van de tafelbladen zijn verschillend.

 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoekankers zijn prima, die kunnen al meer dan genoeg hebben.

44x44 is krap.
Op de huidige tekening zou er praktisch maar één balk zijn die ondersteund als je op het bureau leunt.

Pak eens (in een bouwmarkt) een 44x44 balk, leg die op twee latjes met 230 cm er tussen en leun erop. Je zal het makkelijk tegen de grond drukken.
 

Nimlog

  • #3
@jackd

Bedoel je dat de verticale (korte balkjes) tussendoor over de breedte niet zullen helpen?

Zou het beter zijn om op de helft (30cm van de achterwand) een lange balk van de linker muur naar de rechter muur te trekken?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Verticale balkjes balkjes zie ik niet. :? :P
Maar je bedoelt natuurlijk de balkjes die tussen de balken van 230cm liggen.
Die doen bijna niks, behalve het 1 cm dikke (dunne) blad ondersteunen.
Dan kan je er inderdaad beter meerdere van 230 cm gebruiken.
(of steunen aan de achterkant, bijvoorbeeld planksteunen, maar dan is het zwevende effect weg)

Verder is het maar net hoe sterk je het wil, tijdens een feestje waar er misschien een wijntje teveel wordt gedronken wil je wel dat het heel blijft als er iemand op gaat zitten.
Dikkere balken kan ook, 44x69 is wel dik genoeg.

Als je graag een niet te dik blad wilt zichtbaar aan de voorkant:
Een redelijk dikke balk, bijvoorbeeld 10 cm in het midden. (ook mooi om snoeren achter te verstoppen)
Daarop een plaat multiplex (o.i.d.) en daar jouw bamboe plaat op. Van een 18 mm 250x122 plaat maak je met jouw afmetingen een 36 mm plaat op maat. (of van 12 naar 24)

Die dikke balken lijken misschien overdreven, maar het is ook omdat het anders (ook zonder belasting) langzaam door kan gaan zakken.

ps. beetje veel tekst geworden, waar wat ideeën langs elkaar lopen, vraag maar raak als het niet duidelijk is.
 

Nimlog

  • #5
Bedankt voor de tips! Ik heb het een en ander aangepast.

Nu loopt er nog een balk van 230cm door het midden. De balken voor het bureau zijn 44x69. En ik heb twee beugels toegevoegd. Er komt een kastje voor dus die zijn uit het zicht. (Het bureau zal ook een beetje leunen op deze kast, maar ik wil ervoor zorgen dat het ook staat zonder.)

De bovenste plank is waar de laptops op komen te staan.
Balken: 44x44 en 50x50 voor de achterste twee.

De achterste balk heb ik twee stukken van gemaakt, op die balken komen stekkerdozen. Zo blijven de kabels uit zicht. Via de openingen kan ik langs de muur eventuele kabels van het onderste blad naar de bovenste trekken.

De twee ankers zouden voldoende steun moeten bieden, neem ik aan. De bovenste plank wordt niet op geleund.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat ziet er een stuk steviger uit.

De twee steunen zoals ze daar staan doen niet zoveel, maar dat is afhankelijk van welke steun er in de praktijk komt, deze op de tekening zijn vergelijkbaar met een hoekanker of met het simpelweg tegen de muur schroeven van de balken.
Dat laatste is een prima optie: flinke schroeven door de balken de muur in en dan vooral twee de zijbalken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Beperk de dikte van het bureau op de plek waar je gaat zitten tot 2cm. Dikker dan zit je klem met je benen of is het blad te hoog. Dat is dus niet ergonomisch.

Hoekijzers zijn hier niet echt nodig. De balken kunnen rechtstreeks geschroefd worden.
 

Nimlog

  • #8
Ik heb besloten de Alex toch als steun te gebruiken. Zo wordt het denk ik een simpeler model. Ik ga dan ook voor een dikker blad van 20mm ipv 10mm.

Bedankt voor alle hulp!

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Dat frame is dus veel te dik om dit als een bureau te kunnen gebruiken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu