Ventilator in badkamer, geen elektra in de buurt

Hagdos

  • #1
We zitten net in een nieuw huis, met een prachtige nieuwe badkamer, waar het vocht oneindig in blijft staan. De oude bewoners hebben het plafond vluchtig gewit, dus dikke kans dat er schimmel op zat. We laten de deur naar de gang tijdens het douchen op een flinke kier staan, maar dat is niet genoeg.

Er zit hoog op de muur een doorgang naar een flexibele buis die naar zolder loopt, en daar door naar buiten via het dak. Nu wil ik hier graag een ventilator in zetten in de hoop dat het dan sneller droog is in de badkamer, maar ik weet nog niet helemaal wat de beste manier is. Het liefst zou ik hebben dat de ventilator met de lichtschakelaar mee aan gaat.

Opties die ik nu zie:
1) Een wandventilator, parallel zetten aan de plafondlamp, en de kabels via zo'n plakstripkabelgoot over het plafond laten lopen. Niet heel mooi, en ik weet niet of dat veilig is in een badkamer met veel vocht.
2) Een wandventilator, de kabels door de buis laten lopen en ergens op zolder een stekker aan maken en in het stopcontact steken. Evt met een timer er aan zodat het niet de hele dag aan staat
3) Een buisventilator op zolder, met een stekker in het stopcontact (en evt een timer).
4) Een buisventilator op zolder, en via de buizen in de muur proberen die op de lichtschakelaar aan te sluiten (ik weet niet of dat dezelfde groep is, waarschijnlijk loopt de schakeldraad dan via de stoppenkast, lijkt me ook niet helemaal lekker)

Wat lijkt jullie de beste optie? Misschien weten jullie nog een andere/betere? Bij voorbaat dank.
 

CV__

  • #2
Dat is dus een tweedehands huis, geen nieuw huis.

3) met vochtsensor, klaar.
 

Kluszot

  • #3
Je kunt ook een ventilatie box op zolder aanbrengen.
Die zuigen beter af als zo een buisventilatortje.
Als je er een neemt met een draadloze afstand bediening werkt dat het makkelijkst.
Zoiets als deze.


 

Bobbert

  • #4
Ik heb een box met ingebouwde vochtsensor geplaatst, op zolder.
Omdat het raam die in de badkamer zat weg moest vanwege een verbouwing.

Dit werkt super, zodra we gaan douchen gaat ie harder afzuigen. Zo droog heb ik de douche van te voren nooit gehad, we hadden altijd het raampje open en een klein ventilatortje naar buiten.


Ik heb er een los kastje bij als co2 meter, dan gaat ie ook harder zuigen als er een te hoog co2 gemeten word.
 

Blomm

  • #5
Hier ook een badkamer zonder raam en sinds 2 weken een ventilatiebox met vochtsensor echt super zelfs de spiegel beslaat niet..
Waar voor heen de badkamer tot de volgende ochtend zeik nat bleef met een standaard ventilator via het lichtknopje.
 

CV__

  • #6
Ja, inderdaad zo'n box. Die buisventilatoren;

a) Zuigen niet
b) Gaan snel kapot
c) Maken veel lawaai
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De badkamer beter verwarmen. Als de het plafond en de muren warm zijn krijg je minder condens.
@Blom waar haal jij de lucht vandaan die er nodig is om die ruimte aan te vullen. In mijn blootje zou lucht van 22gr echt niet aangenaam zijn.
 

CV__

  • #8
Ik heb daar na een warme douche geen enkel probleem mee hoor. Meestal is het nog iets koeler. Luchtvochtigheid in de douche is toch ook hoog, dus dan voelt het al warmer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Een centraalbox is inderdaad een logische keus. Controleer meteen het hele huis. Zijn er ventilatieroosters? Hoe wordt het toilet geventileerd?

Onder de deur van de badkamer moet een spleet zitten van ±2cm.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Topic opgeschoond, flauwekul verwijderd.
 

Hagdos

  • #11
@CV__ Het is inderdaad geen nieuw huis, alleen voor ons nieuw ;) Bouwjaar 1980 ongeveer.

Hoe goed werkt zo'n vochtsensor? Vooral als de ventilator een verdieping hoger licht dan de badkamer, dan duurt het even voor het vocht daar is als de ventilator (nog) niet aanstaat.


Zo'n centraalbox ziet er goed uit, maar klink een beetje overdreven (en ook wel duur). Het gaat om één badkamer, van ~4.5 m². Ik zie de meeste van die dingen met 3 aansluitingen, bestaan ze ook voor één buis?

Het toilet heeft gewoon een raampje naar buiten, en dat is prima. De rest van het huis is niet geïsoleerd genoeg om aparte ventilatie nodig te hebben.
 

CV__

  • #12
Dat laatste is natuurlijk onzin. Je moet altijd ventileren. Makkelijker is gewoon permanent.

Die box zet je nooit uit; de damp komt altijd bij de sensor.

Zo'n losse buisventilator maakt veel meer herrie en gaat eerder kapot.
 

Hagdos

  • #13
Het zolderraam heeft een ventilatierooster, en de open trap komt in de huiskamer uit, dus alles komt vanzelf op zolder terecht. Permanente isolatie is misschien beter, maar ik heb op dit moment geen tijd/zin/geld/ruimte om ventilatiebuizen door het hele huis aan te gaan leggen.

Geldt je laatste zin voor alle buisventilatoren? Ook voor bijvoorbeeld zoiets: *****
ipv de allergoedkoopste

En als ik toch voor een centraalbox ga, wat is een goeie voor mijn situatie?


We geven op het forum geen aankoopadvies, zie de forumregels, mod.
 

CV__

  • #14
Je hoeft het niet meteen door je hele huis te leggen. Daar kun je gewoon een 10-jaren project van maken.
 

Blomm

  • #15
Wgb schreef:
De badkamer beter verwarmen. Als de het plafond en de muren warm zijn krijg je minder condens.
@Blom waar haal jij de lucht vandaan die er nodig is om die ruimte aan te vullen.
Die trekt hij gewoon uit de slaapkamers vandaan waar er roosters in de kozijnen zitten en onze raam staat altijd op een kier, je vult letterlijk de druk van het aanzuigen op de deur.



Ik heb de box ook alleen op de badkamer en op zolder zodat daar ook wordt geventileerd en vocht het huis uit kan als de wasmachine aan staat .
Dit kon ik makkelijk doen nu ik de cv in een kast ging maken en de zolder extra heb geïsoleerd.
Eventueel kan ik later nog een buis maken naar de woonkamer alleen moeten er dan 2 gaten door het plafond geboord worden...( zit me net te bedenken dat zo'n boor gewoon gehuurd kan worden).
Je kan het beter gelijk goed doen dan het achteraf weer veranderen ..

Gr martin
 

Bobbert

  • #16
De box blijft altijd draaien op een lage stand (deze is nog na te stellen, ook de hoge stand)
Mijn box hangt op zolder, de douche is beneden.
Met ovale kanalen heb ik alles met elkaar verbonden.
De keuken (niet de wasemkap) er ook bij op gezet en de 2e wc boven.

Hij ruikt vrij snel dat ie vochtige lucht binnen krijgt, ik heb dan ook de afzuiging precies boven de douchecabine zitten (wel een hoog plafond)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu