Tips voor het bevestigen van RVS letters op gevel

Iivarr

  • #1
Hoi,

Ik heb afgelopen week gevelletters laten snijden. Wat is de beste manier om deze aan onze gevel te bevestigen? Zoals te zien is op de bijgevoegde foto zijn achterop de letters (of de foto zien we het puntje dat bovenop een ‘j’ hoort) moeren gelast met daarbij in totaal bijna 40 draadeinden. Ik heb gedacht aan chemische ankers, maar Het liefst zou ik het zo maken dat het demontabel is dus dan valt dat af (toch? Of zie ik iets over het hoofd?)

Graag jullie aanbevelingen/tips. Alle input wordt enorm gewaardeerd!

Mvg Ivar

 

CV__

  • #2
Een losse plaat tussen letters en gevel?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Een draadeind 6 of 8 cm de muur in valt er niet zomaar uit.

Als het los zit een flinke splinter erbij insteken.

Iets vaster: een kleine beetje eenvoudige kit. (acrylaatkit) Dan kan je het weer lostrekken.
Nog iets vaster een lijmkit.

Bij chemische ankers heeft degene die het los wil halen een beitel nodig, met dus flinke schade aan de gevel.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Let op met lijmen en kitten. RVS en aluminium en waarschijnlijk nog wat metalen doen het niet zo goed.
Hier in de buurt hebben ze op de nieuwe kerk metalen letters met iets opgehangen. Dat waren profs neem ik aan tot nu toe ontbreekt er een paar dagen een letter. Dus even wat acrilaatkit.
 

Iivarr

  • #5
Jackd,

Dank voor de reactie, ik kan me dit heel goed voorstellen. Zeker als de geboorde gaten onder een kleine hoek geboord worden (precies 90 graden boren lukt mij persoonlijk toch nooit) zal dit voor een beetje extra spanning/werking zorgen en hopelijk op extra grip. Of zeg ik nou iets heel onlogisch?
Dit icm de kit zal het vast gaan doen. Zal het van te voren eens testen op een oude muur waarin geboord mag worden.
 

Ambidexterity

  • #6
@Wgb, profs zegt helemaal niks, ik heb een hoop geklunsd gezien in dit vakgebied.

Welke kit je moet hebben weet ik niet zo snel uit mijn hoofd om dat wij dit niet elke week doen. Maar echt spannend is het niet. Het gat moet niet te klein of te groot zijn. Ook is het zo als het zwaar is, dan moet je wel richting 2k lijm gaat denken.

Belangrijk is dat je de gaten na het boren heel goed uitspuit met lucht, echt goed doen, anders valt het naar beneden. Je hebt hier voor mooie spuitbusjes met perslucht in de handel. Niet teveel in het gat kijken als je spuit, vinden je ogen vast niet leuk.

Oja, en wat dacht je van kou, ik zou het risico niet nemen, in de wintermanden doen wij dit gewoon niet. 1 keer een boze klant daarvoor gehad, jammer dan. Als je dit je klant goed uitlegt zal hij het wel begrijpen, als niet en je gaat het toch doen dan sta je daar na een aantal maanden weer.

bericht aangepast - mod
 

Iivarr

  • #7
@Ambidexterity, je hebt het ook over het voorboren van gaten en daar gewoon ‘los’ de draadeinden in vast lijmen met 2 componenten lijm?
 

Ambidexterity

  • #8
Ik zie niet dat ik schreef over voorboren, misschien begrijpen we elkaar verkeert.

Die draadeinde draai je vast in die moeren welke zijn gelast. De gaten boor je in de muur met je mal. Je hebt toch wel een mal neem ik aan, een op papier geprinte versie van het logo met de gaatjes aangeduid waar je moet boren? Anders wordt het een drama.

Demontabel wordt het niet als je denkt ooit de draadeinde lost te draaien, dit gaat natuurlijk niet. Demontabel moet je meer denken in de richting van de juiste kit. 2k kit is aardig niet demontabel zonder eventuele schade aan de gevel. Een of ander poezelig kit-je wordt hem ook niet, je moet wel een sterkere kit hebben. Ik weet helaas niet zo snel welke, sorry. Als je de Ivar ben die ik vermoed uit Gelderm. dan moet je gewoon even bij Stef naar binnen lopen, die weet wel welke kit je het beste kan gebruiken, ook die hebben de perslucht in spuitbus. Een middelmatige vaste kit moet je hebben.
 

Iivarr

  • #9
@ambidexterity, nee ik ben niet de Ivar uit Geldermalsen haha.

Maar denk dat we elkaar wel goed hebben begrepen. Ik zal ook eens binnenlopen bij een speciaalzaak om te vragen wat zij ervan denken. Dank voor je reacties!

Heb er wel degelijk een mal bij gelukkig, helaas op papier maar zal hem voor de zekerheid op karton lijmen aangezien de totale tekst een breedte van 2,5 meter heeft.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Waarom zou een sterke kit nodig zijn?
Er staat geen trekkracht op de draadeinde's

8 cm draadeind in een boorgat met acrylaatkit trek je er met de hand niet uit.

Moet ik wel erbij zeggen dat ik er vanuit ga dat er geen speelplek voor kinderen o.i.d. onder de letters is. Dan worden het gewoon chemische ankers (2k lijm is dat eigenlijk ook) en pech als het er weer af moet.
 

Ambidexterity

  • #11
@Iivarr, ik ken de sign wereld aardig, en ik ken niet veel die Ivar heten in die wereld ;-)

@Jackd, zullen we het maar op ervaring houden? Geen acrylaatkit is aan te bevelen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik zou die mal op een houten plaat overbrengen.
Dan is de kans dat je boor wegloopt op de muur ook veel kleiner.
Een gat dat ietsjes verkeerd zit en je moet hem al flink groter gaan boren om er nog een draadeind in te krijgen.

Over kit:
Zolang er geen andere opties zijn, dan 40 gaten uitbikken als het er ooit af moet..
Anders eerst een testje doen met een losse steen.
 

Ambidexterity

  • #13
Zie je zelf al staan op die stijger met een houten plaat??? Kom op, moeilijke gedoe, gewoon die papieren boormal vast zetten op de muur met eenden tape, de echte.

Met 2 man uit rollen op de muur, niet in je eentje en zeker niet met sterke wind+regen. Dan moet je niet op die stijger willen staan.

@Iivarr, als je het op karton lijmt sta je ook te hannesen op de stijger, wind die er achter slaat, meer gewicht om te laten hangen met eenden tape. Gewoon uitrollen, zo doen wij dat altijd, ook onze collega concurrenten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
"Zie je zelf al staan op die stijger met een houten plaat???"
Ja hoor, in mijn eentje, geen probleem, als niet te hoog ook op een ladder.
Plaat voorboren op de grond.
1e gat boren, dan de houten plaat daar in vast zetten, ..
Zo zwaar is een plaat van 2500 x 600 x 3 mm niet.

@Iivarr:
Wat dacht je van simpelweg een stokeind in een plug ver de muur in draaien. Dan iets terugdraaien de moer in. Het komt dan wel iets van de muur af.

Of een stokeind eind in de moer. Een iets te grote plug op het stokeind draaien en dan zo in de boorgaten drukken. De standaard pluggen met weerhaken nemen en het valt niet uit het gat. Met een beetje geweld krijgen je er wel zonder schade af.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu