Koudebrug bij de deur kozijnen.

Ambidexterity

  • #1
Ik heb aan de voorzijde 4 ingangen, bizar maar waar. Voordeur en de garage is vrij normaal, maar bij de keuken heb ik dubbele openslaande deuren naar de straat kant (je bedenkt het niet). Dan heb ik anderhalve meter nog een deur die in het verleden in de bijkeuken uit kwam, maar aangezien de tussen muur weg is komt deze nu uit in de eetkamer/keuken.

Maar goed, mijn punt....
Als ik zonder schoenen langs deze 2 deuren loopt voel je dat de vloer daar erg koud is, een soort van koudebrug. De onderzijde van het kozijn is zwart kunststof. Buitenzijde zit gelijk met het straatwerk en de binnenzijde mat de binnen vloer. De drempel is maximaal 1cm hoog.

Hoe kan ik die koudebrug (als ik het zo mag noemen) tegen gaan?
De vloer gaat er binnenkort geheel er uit om vervolgens te laten frezen voor vloer verwarming.

Mijn idee was als volgt (misschien onzinnig):
De zandcement laag is ±10cm dik. Stel, ik maak een gleuf van 10cm diep tot aan het beton, ±15cm breed en de lengte als de deur breed is. Ik plaats in die gleuf een strook PIR van het formaat van de gleuf. Gaat dit werken?
 

CV__

  • #2
Wat voor kozijnen? Wat voor ruiten? Wat voor constructie van vloer en muren? Kiert het rond de kozijnen?

Het is altijd kouder op de vloer bij grote ramen. Een raam is namelijk veel minder isolatie dan een muur uit hetzelfde tijdperk.

Bijv; drielaagsglas in nieuwbouw met U-waarde van bijv. 0,8 heeft een R-waarde van 1,3; de muur volgens bouwbesluit minimaal R 4,5
 

Ambidexterity

  • #3
Het is een hardhouten kozijn waarvan de onder dorpel zwart kunststof. Het kieren is niet een probleem aangezien er een slijtprofiel op ziet en rondom zo.n aluminium profiel met rubber strip.

De koude brug is het probleem, de dorpel zit tussen het straatwerk en de binnenvloer. Die dorpel isoleert niet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Is de onderdorpel van steen(achtig)?

Plaats eens een paar foto's. Is het een optie de onderdorpel te vervangen door een geisoleerde?

Kierdichting gecontroleerd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
XPS aan de buitenkant daar aan gedacht. Nog luxer Foamglas.
 

Ambidexterity

  • #6
@IJkenhout, Ik zal morgen even een foto maken. Nu is het zo dat ik een nieuw kozijn hebt laten maken voor in de plaats van de dubbel openslaande deuren. het kozijn wordt verplaats naar de eetkamer/keuken ingang. Dus ik kan de kozijnen eventueel aanpassen. Van die kunststof zwarte onder stuk kan ik morgen ook even een foto van maken.

De kierdichtheid is wel redelijk in goede staat, echter ga ik dit wel vernieuwen om dat de rubbers flink zijn beschildert. Dit zou de kierdichtheid te veel goed doen.

@Wgb, XPS aan de buitenzijde? Dan zou het inderdaad eerder foamglas worden. Maar hoe moet ik dit zien, onder het straatwerk? Het straatwerk kom dan daar bovenop toch ook weer tegen het kozijn aan lijkt mij. Dan heb je nog een koudebrug, of zie ik het verkeert?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu