Badkamer PVC wandbekleding krijg ik vochtproblemen?

PaulSmul

  • #1
Ik heb een schuin plafond in de badkamer van mijn eind jaren 70 woning. De buitenzijde is voorzien van leien en daaronder zit purschuim. Dat is dampdicht volgens mij. Aan de binnenzijde zitten nu rachels en gipsplaat.
Ik wil aan de binnenzijde PVC wandbekleding monteren. Volgens de leverancier (Dumawall) is dat 100% vochtdicht.
Ik overweeg de binnenzijde te isoleren en dan Isover vario folie te gebruiken. Dat 'ademt' en houdt damp tegen naar buiten, (naar de nieuwe isolatie) maar laat vocht door naar binnen. Zo kan eventueel vocht in de nieuwe isolatie en dakconstructie naar binnen weg. Echter... daar zitten die PVC panelen en die sluiten de boel af.

Ik hink nu op twee gedachten.

1. Omdat die PVC panelen geen vocht doorlaten kan er geen vocht bijkomen, dus gewoon isoleren zonder folie, het PVC beschermt alles daarachter. Alleen eventueel aanwezig vocht kan niet naar binnen (PVC) en niet naar buiten (Pur). Is dat erg?

2. Ik zorg dat die PVC panelen juist niet dicht zijn maar zet er ventilatieroosters in. Dat Isover vario houdt vocht tegen van binnen naar buiten (naar de nieuwe isolatie). En het zorgt dat vocht wel naar binnen kan door dat Isover Vario heen, en via die ventilatieroosters dan de badkamer in.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Dank!
Paul
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu