Eikenhouten badmeubel stevig genoeg?

Mentos

  • #1
Hallo allemaal, ik ben van plan een eigen badmeubel te maken van massief eikenhout. Ik wil er twee lades in maken die ik kant en klaar zal bestellen van het merk Blum en waar ik zelf frontjes op maak. Het meubel moet hangend aan de muur komen. Boven op het meubel worden twee kommen gezet. De kranen komen uit de muur, dus daar heb ik geen omkijken naar. Voor de afvoer heb ik van die ruimtebesparende sifons aangeschaft.

Al met al zal het een behoorlijk zwaar meubel worden. Het blad is 4 cm dik (heb ik al in huis) en weegt al ruim 20kg, dus totaal zal hij zeker 50kg zijn schat ik, misschien wel 70 kg ofzo. Afmetingen van het meubel zijn 140x50x30 cm (BxDxH).

Ik heb inmiddels een ontwerp gemaakt (zie de tekeningen hieronder), maar zit nog met de volgende vragen.
  • Hoe zorg ik dat alles stevig genoeg in elkaar zit? Het ding moet immers zichzelf, de waskommen en nog wat meer kunnen dragen als hij aan de muur hangt. Ik wil straks uiteraard geen schroeven zien.
  • Hoe bevestig ik hem aan de muur? De muur zelf is van kalkzandsteen, dus dat zal het probleem niet zijn. Aan één zijkant zit ook een muurtje over de gehele breedte, aan de andere kant deels een muur (zo’n 20cm).


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat kan bijvoorbeeld met chemisch ankers door een stevige achterplaat.
 

Mentos

  • #3
Dank je. Blijft wel de vraag hoe ik de constructie stevig genoeg krijg zodat hij aan de ankers blijft hangen.

En weet iemand welk soort platen ik kan gebruiken voor de delen die niet zichtbaar zijn? Die moeten sterk zijn, maar liefst niet zo zwaar. En enigszins bestand tegen vocht.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
18mm Watervast multiplex.

Zorg dat je de verbindingen goed maakt. Dat kan op meerdere manieren. Dan is het stevig genoeg om aan de muur te hangen.
 

Mentos

  • #5
Bedankt! Ik ga op zoek naar manieren om de verbindingen goed te maken. Tips zijn welkom!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Verbindingen optie met een freestafel met een ladefrees.

Of het eenvoudigst met een groef (dado). Als je gaat schroeven kan je het beste schroeven in kops hout vermijden.
 

Mentos

  • #7
Meubel hangt al een tijdje, maar misschien wel aardig om het resultaat nog even te posten. Althans, dit was nog voor het aflakken van de frontjes.

Ik heb uiteindelijk een keeplat gebruikt om hem op te hangen. De keeplat is aan het meubel vastgezet met houtlijm en schroeven en het meubel zit verder met deuvels in elkaar. Het andere deel van de keeplat is met lange nagelpluggen aan de muur gezet.

 
  • Like
Waarderingen: Klusidee ralf

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
:prima:
 

Bobbert

  • #9
Heel gaaf geworden :prima:

Ik heb bij mijn eigen gebouwde douchemeubel een stel stokschroeven in de muur gedraaid, binnen in de kast een paar mooie dopmoertjes en een ring.
Makkelijk weer los te halen ook.

Volgende hangende meubel wil ik toch eens een keeplat constructie proberen
 

Omsels

  • #10
Mag ik vragen hoe je de keeplat gemaakt hebt? Wat voor hout, hoe dik etc. Ik ben momenteel met een zelfde project bezig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu