Inductie, gas, elektrisch?

Aag

  • #1
Goedemorgen, ik hoop dat ik hier deze vraag mag stellen....
Mijn 2 kinderen gaan samen in een pand tijdelijke bewoning. Er staat daar geen kooktoestel. Ik ben een beetje bang voor alle gasaansluitingen dan wel elektriciteit aldaar. Wat denken jullie dat het veiligste en gemakkelijkste te installeren is daar om te kunnen koken? Ik dacht zelf aan een vrijstaande inductie kookplaat (4 pits), met een gewone stekker, maar ik ben bang dat de stroom dan niet voldoende is want dat vraagt nogal wat vermogen.
Losstaande gaskookplaat op de ijskast? Maar dat moet je laten aansluiten denk ik of kunnen we dat zelf?

Het zijn muziek mensen, dus veel apparatuur en veel stroom nodig. Ik zie ze graag veilig koken......
Wat denken jullie?

Gr
Aagje
 

CV__

  • #2
Altijd inductie. Geen superhete oppervlakken, Pan weg = pit uit, geen CO2, geen extra vocht, supermakkelijk schoonmaken, veel sneller (dus ook minder wegloopgevaar), etc.

Normale 4 pits platen zijn ~7 kW en hebben een eigen aparte (dubbele / kracht) groep nodig.

Ze zijn er ook in ~3,6 kW uitvoering voor op een normaal stopcontact, maar dan moet je eigenlijk alsnog een aparte groep hebben.

Er zijn nu in NL helaas ook platen voor de Belgische markt te koop waarvan de verkopers claimen dat die ook op een normaal stopcontact kunnen, maar dat zijn platen van 4,6 kW (voor 20A circuit) en die horen helemaal niet van een normale stekker voorzien te worden. (Die stekker zit er ook niet bij overigens!)

Wat zit er qua vaste installatie in dat gebouw?
 

Aag

  • #3
Dank voor het reageren. Stroom is een oud groepenkastje heb ik gezien met hoogstens 4 groepen en nog de oude stoppen.....
Het is niet erg als een keer de stroom eruit knalt, maar een inductiekookplaat gaat hem niet worden (heb ik thuis wel en ben idd erg blij mee). Het is een oud flatje, wordt over anderhalf jaar gesloopt, tot zolang kunnen ze er tijdelijk in wonen. Je moet wat als student want er is nergens iets degelijks te krijgen helaas....

We hebben nu bedacht: een eenvoudig tafelmodelkoelkastje met een elektrische 4 pits kookplaat, dat lijkt mij het meest veilig en daarmee omzeilen we dan het koken op een gaskookplaatje, want dat vind ik ook maar niks.
Die elektrische kookstellen hebben wel een normale stekker, geen pyrlex ding, dus dat zou toch moeten kunnen lijkt me.....
(overigens wel DIRECT een koolmonoxidemelder opgehangen.....)

Foto van het keukentje
 

Aag

  • #4


Zo'n ding.....
 

CV__

  • #5
^Dus niet zo'n ding, wat die zijn a) super langzaam waardoor je gaat weglopen... en b) worden superheet waardoor allerlei meuk wat er tegenaankomt in de fik gaat

@Aag; veelal zit er (ook in oude flatjes) een aansluiting voor elektrisch koken. Maar dit lijkt ook wel een beetje op de opstelplek voor een wasmachine, en die zijn vaak ook voorzien van een aparte groep. Kleine koelkast + losse plaat wordt ook veel gedaan in studentenhuishoudens ja. Koop wel een inductie exemplaar. Iets duurder in aanschaf, maar veel zuiniger in gebruik en ook domweg veel fijner in gebruik.
 

Aag

  • #6
Maar vraagt dat dan niet teveel stroom? Ik koop met liefde zo'n ding voor hen natuurlijk, maar dacht dat dat niet zou kunnen ivm de stroom belasting. Ik heb zo'n ding op een hele aparte groep staan met een speciale stekker.....

Dank, Aag
 

Aag

  • #7
En ja, ik zou daar ook een wasmachine plaatsen, gezien die afvoer die er zit, maar aan de andere kant van de keuken zit ook een echte wasmachine aansluiting. Ik denk dat dit is gemaakt voor een afwasmachien??
 

Aag

  • #8
Zo een beter dan???

Zit een normale stekker aan, is 1 fase....


4 kookzones, 9 standen per zone
- linksvoor: Ø140 mm/1,5 kW
- linksachter: Ø180 mm/2,3 kW
- rechtsvoor: Ø180 mm/2,3 kW
- rechtsachter: Ø140 mm/1,5 kW

Eenvoudige tiptoetsbediening

Afmetingen (hxbxd): 84 x 590 x 520 mm
Aansluitwaarde: 3,5 kW
Aantal fasen: 1 fase
Aansluiting: 220 - 240 Volt ~50/60Hz
 

CV__

  • #9
Ja indien inductie.

Vaatwasser wil ook nog wel eens op aparte groep zitten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu