Hulp keuze kit of plamuur

Roberttj

  • #1
Beste forumleden,

In onze eetkamer hebben we een houten toog die wel wat aandacht kan gebruiken. De lak ziet er op veel plekken nog goed uit, maar met name de hoek aansluitingen die destijds met een houtvuller (zo lijkt het) zijn opgevuld, vertonen scheuren en losbladderende verf.

Nu heb ik de volgende vragen:

- de delen waar de schreuren echt aanwezig waren heb ik kaal gemaakt. Kan ik dit beter ook doen bij de delen waar nu enkel nog maar een haarscheurtje te zien is? Of is dat op een andere manier nog goed aan te pakken?

- bij het herstellen van dit soort aansluitingen, wanneer kies je voor kit en wanneer voor hout plamuur?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie hulp!
 

Roberttj

  • #2
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Plamuur is om oneffenheden in een oppervlak weg te werken, kit is om naden te dichten.
In dit geval heb je dus geen ondergrond om tegen aan te plamuren.
In dit geval zou ik een acrylaatkit gebruiken of een overschilderbare ms polymeerkit. Dit laatste heeft wet meer constructieve of lijmende eigenschap en dat is in het geval van die grote kieren niet verkeerd.
 

Roberttj

  • #4
Bedankt voor de snelle reactie. Klinkt helder!
En het soort haar scheuren zoals in de afbeelding is te zien? Wat kan ik daar het beste mee doen om dit te herstellen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Acrylaatkit.
 

Roberttj

  • #6
En wat is dan de werkwijze? Ontvetten, licht opschuren, afnemen, kitten, afstrijken?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Even schoon, droog, vet en stofvrij maken inderdaad. Niet schuren, en dan de naden volkitten. Hierna met een zuurvrij zeepsop (dus geen citroen afwasmiddel gebruiken) nat sprayen, vinger natmaken en dan de kit afstrijken.

Niet te veel kit spuiten want dat is zonde en niet te weinig want dan zijn de naden niet gevuld.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Altijd beginnen met ontvetten.
Waarom niet schuren, dat begrijp ik niet.
 

Roberttj

  • #9
Bedankt voor de adviezen allemaal. Ik ga ermee aan de slag.

Hoe zouden jullie overigens stukken zoals op bijgesloten foto aanpakken? Ik zie daar duidelijk haar scheuren en een soort blaasvorming. Dat trek ik natuurlijk zo los..
is dat een kwestie van loszittende deel weghalen, ontvetten, schuren en dan plamuren totdat het zelfde niveau is bereikt als de bestaande lagen verf?
 

De Bob

  • #10
Goed reinigen en ontvetten, dan het geheel eerst schuren, losse delen verwijderen en schuren, naden een weinig openhalen, en dan de schade bekijken voor een verdere werkwijze.

Kleine naadjes kitten, grotere naden/kieren na gronden, plamuren met 2k.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Reinigen en ontvetten is niet nodig, alleen ontvetten is voldoende wanneer st marc gebruikt wordt, dat is een twee in één produkt.
Eerst de losse delen verwijderen, de naden glad trekken met een verfkrabber en dan pas schuren, dan is beter te zien wat er stevig geschuurd moet worden en wat minder geschuurd hoeft te worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu