Vloer afdichten tegen vocht

Bouwtux

  • #1
Hoi

Ik heb een woning met op de begane grond deels een balken vloer en deels een gemetselde vloer. De gemetselde vloer ligt onder andere onder de trap(kast), de hal, toilet en een klein stukje van de woonkamer (circa 4-6m²). De rest is een houten vloer boven een vochtige kruipruimte. Er is zwamvorming.
Onder de gemetselde vloer zit niets; zand/puin, geen kruipruimte.

Ik sta op het punt de houten vloer plus balken te slopen en een zeer goed geisoleerde vloer ervoor in de plaats te zetten, dit is een high-tech vloer bestaande uit kunststof puzzelstukjes die een luchtdicht geheel vormen. De muren zijn reeds vorig jaar geinjecteerd tegen optrekkend vocht.

Mijn sterke vermoeden is dat de kruipruimte zo vochtig is geworden omdat de ventilatie niet in orde was (verstopt geraakt) en er een riool/HWA buis is die zeer waarschijnlijk lekt. Ik denk dus dat het beter gaat worden, maar kruipruimtes blijven altijd vochtig...
Ook is de vochtschade die er is het resultaat na 15 jaar... dus het is moeilijk om in te schatten hoe erg het zal worden in de toekomst.

De vraag waar ik mee zit is nu: hoe kan ik het beste de gemetselde vloer bedekken zodat de afwerkvloer geen last krijgt van vocht? Ik snap dat vocht voorkomen beter is, maar zoals geschetst kan ik daar niet veel meer (extra) aan doen. De gemetselde vloer afbreken is niet een optie die ik wil overwegen, dat is niet alleen een enorme hoop werk maar er staan binnenmuren op, en een trap.

Zelf dacht ik aan dampdichte folie, bijv. Foam PolyEthyleen-aluminium (en evt meerdere lagen om te voorkomen dat die beschadigt door het ruwe cement).
Daaroverheen of een laag underlayment of OSB, of laminaat ondervloerplaten. Als toplaag laminaat.

Ben ik op de goede weg? Tips, kritiek, aanvullingen?

Maarten
 

Bouwtux

  • #2
Een deskundige raadde aan om dat niet te doen maar rachelwerk te leggen en daarop de vloer, om zodoende enige ventilatie mogelijk te maken.

Los van of dat inderdaad zo zou zijn komt de vloer dan sowieso een 20-40mm hoger, wat natuurlijk nadelig is.

Maar vooral: is het nodig? Hout en allerlei andere bouwmaterialen kunnen niet goed tegen vocht, maar steen/cement heeft er geen last van toch, dus zolang de afdichting dmz DPC folie o.i.d. correct gebeurt, is vocht daaronder dan schadelijk?
En zo ja, op welke manier dan? De boel zou luchtdicht zijn naar boven toe en de bouwmaterialen zijn er immuun voor (zover ik weet).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Nee, dat is allemaal niet nodig. Zorg dat de lekkage wordt verholpen en dat de kruipruimte goed geventileerd wordt. Dan is een normale begane grondvloer voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu