Massa-veer-massa - contactgeluid houten vloeren verminderen

Helpmnkoelkastisstuk

  • #1
Beste geluidsisolatiekenners,

Ik vraag mij af hoe je het principe van massa-veer-massa het beste kunt toepassen bij mijn houten vloer. Het principe van massa-veer-massa snap ik wel: je hebt een vloer en die ontkoppel je akoestisch van de vloer daaronder (en dus het plafond en de muren bij je onderburen). Daardoor krijg je minder contactgeluid dat doordringt in alle muren en plafonds. Het contactgeluid zelf verminderen kan alleen door massa toe te voegen aan het materiaal waar je op loopt (massa absorbeert contact(loop)geluid).

Volgens deze theorie moet je dus een zware bovenvloer hebben die de muren niet raakt, daaronder een zo verend mogelijk materiaal dat de vloer nog stevig kan dragen, maar door deze ontkoppeling minder contactgeluid doorgeeft, en daaronder dan de dragende vloer.

Tot zover de theorie. De reden dat ik deze vraag stel is echter dat ik de ondervloer Renoboard tegen kwam welke ik van plan ben te gaan leggen. Een beetje prijzig, maar het product blijkt goed te zijn voor houten vloeren en claimt volgens de testen ook nog eens luchtgeluiden behoorlijk te verminderen. Het bestaat uit grote platen met een massieve zandvulling, maar met weinig tot geen vering.



Aangezien deze platen dus niet veren vraag ik mij af wat het idee hierachter is. Als het niet veert is het dan alleen de massa waardoor je contactgeluidsvermindering krijgt? Is het misschien een goed idee om een vering van zacht materiaal aan te brengen ónder het Renoboard? Ik heb namelijk nu al zo'n rolletje van twee millimeter verend materiaal liggen. Dan zou het bij mij dus zo worden van boven naar onder:

Afwerkvloer (laminaat)
Renoboard
Zacht materiaal 2 mm (PF soundwalk)
Hardboard 3 mm
Houten vloerdelen

Denken jullie dat het inderdaad beter is met dat rolletje zacht materiaal ertussen (type PF Soundwalk). Of werkt massa-veer-massa überhaupt niet bij houten vloeren en kan ik het beter weglaten? Of moet het juist dikker? Van die 7-10mm dikke viltplaten misschien? Glaswolplaten (zoiets)? Of hebben jullie nog andere tips m.b.t. het verminderen van contactgeluiden op een houten vloer?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Weinig zeggend "keurmerk"


Bijvoorbeeld een TUV keurmerk zegt wel wat.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #3
Waarom is het weinig zeggend? Ze testen toch volgens de standaarden (meten met ISO 10140-3 en rapporteren met ISO 717-2:2013). En het is ook niet dat dat NSG stichtinkje zelf het keuren voor rekening neemt. Ze laten dat door een onafhankelijk onderzoeks/ingenieursbureau doen, Is TUV beter of betrouwbaarder dan *****? Of zie ik iets anders over het hoofd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu