Repareren bij scharnier gescheurde deur

Beetjejeetje

  • #1
Beste mensen,

In de kinderkamer hebben we een deur die scheef begon te hangen. Bij nadere inspectie bleek dat het hout van het bovenste scharnier is ingescheurd, waardoor het scharnier is los komen te zitten.

Een nieuwe deur vind ik voor nu wat overdreven, en ik wil de deur repareren.

Hebben jullie een idee over hoe ik dit het beste kan aanpakken, en kan voorkomen dat het nog eens gebeurt?

dank,
BeetjeJeetje

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou er een stel spaanplaatschroeven in draaien, even voorboren en verzinken en plamuren en lakken.
Gebruik schroeven met een stukje gladde schacht, dan trekken de schroeven het hout beter aan.
 

Beetjejeetje

  • #3
Jan, dankje voor de simpele oplossing.

Ik zat zelf aan een oplossing met metalen plaatjes die door een paar moer/bout combinaties de deur op die plek bijeen zou houden. Heel wat moeilijker om weg te werken denk ik.

BeetjeJeetje
 

Beetjejeetje

  • #4


Gaten groter gemaakt, scheur volgeperst met houtlijm, en in de klemmen gezet. Met deuvels de gaten opgevuld, scharnier er weer ingezet, en een paar uur laten drogen.

Na drogen, klemmen eraf, en dwars op scharnierrichting 6 gaten geboord met verdieping. 6 spaanplaatschroeven van 30mm geplaatst (zie foto), en deur teruggehangen.

Scheur bijna niet meer te zien, en scharnier zit er super stevig in. Deur hangt weer als vanouds.

Alleen nog afwerken (opvullen, schuren en afschilderen), en klaar.

Dank voor de tip!

groet,
BeetjeJeetje
 

Kluszot

  • #5
Mooie oplossing zo :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu