Dakgrind scheiden van sedum.

Rijnberg

  • #1
Op mijn dakkapel ligt bitumen dakbedekking met grind waar in de loop der jaren nogal wat sedum plantjes zijn gaan groeien. Aan de kant van de afvoer zijn er binnen kleine vochtkringen ontstaan. Dat is gebeurd in de winter met veel sneeuw. Niet groot en het lekt niet. Een tijd terug na een grote hoosbui zijn de kringen iets groter geworden. Nu ben ik er eens opgeklommen om de afvoer vrij te maken en sedum weg te halen maar het is een laag van inmiddels 5 a 7 cm van aarde, grind en sedum. Ik heb de afvoer vrij gemaakt. Het water kon daar niet goed weg en is zo in de zijschotten gekropen. Maar wat is een goede makkelijke manier om grind en sedum/aarde te scheiden?

(Alles afvoeren en nieuw dak had ik zelf al bedacht.)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit zou je moeten doen als de laag grind met grond volledig droog is. Dus in de zomer is het te doen om het grind uit het vuil te harken. Nu gaat het ook wel maar het grind en vuil zijn en blijven te veel koek.

Met een hark kan je voorzichtig het grind verplaatsen zodat het vuil op het dak achter blijft.
Is de laag wat dunner zou het met een grashark ook kunnen.
Tijdens het werken op je dak. Loop op het grind of op de dakbedekking waar dan absoluut geen grind meer op ligt. Dus volledig glad is. Ga je met je volle gewicht op een steen staan krijg je een enorme punt belasting in je dakbedekking. Kan schade geven. Met iets meer risico als er isolatie onder de dakbedekking ligt.

PS het is geen sedum maar gewoon dood ordinair mos. '

Is de zijuitloop een gesloten type of een met een U buis. De U wil inderdaad nog wel eens overlopen. Een vergaar bak onder de U hangen wil helpen. Loopt het riool vol kan het bij de bak overlopen en niet in de U.
 

Kluszot

  • #3
Grind kun je ook schoonmaken door het samen met een paar emmers water in een betonmolen te gooien en dan 10 minuten laten draaien.
Het vuil komt dan los van het grind.
Daarna zet je er een kruiwagen onder met een grove zeef er op waar je de molen in leeg kiept.
Dan spuit je het vuil even nog van het grind af en dan hou je schoon grind over.
 

Rijnberg

  • #4
Oei, ik heb er wel opgestaan.

Ik dacht even wat plantjes weg te halen maar daar moet ik toch meer tijd voor uittrekken. Ik heb nu rondom de afvoer (U doorvoer met daaronder ronde buis die gewoon loost op het schuine dak) vrij gemaakt en onder de dakpannen het grind voorzichtig los geharkt. En drie volle emmers mos en vooral vetplantjes (toch) afgevoerd.

Het dak is wel erg oud al dus ik denk dat ik het maar door een prof laat vervangen door een modern epdm(?) dank zonder grind.

dank voor de reacties
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Goed idee. Hoeveel modder denk je zo te produceren.
Per m2 ongeveer van 60 to 80 kg grind bij 4 of 5 cm grind op je dak.
In een emmers van je dakkapel of de betonmolen op de dakkapel. :wink:
 

Kluszot

  • #6
Ik zou de molen op het dak zetten dan hoef je niet zo ver te sjouwen met dat grind. :roll: :roll:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Grind op een dak betekent vaak dat het toe is aan vervanging.

@Wgb: Er kan best sedum tussen het mos groeien. Zag dat laatst ook op een dak.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Grind op het dak is niet slecht. Om het over vervangen te hebben vind ik een beetje kort door de bocht.

Inderdaad dit lijkt op een soort sedum.

Enne Kluszot we hebben het over een dakkapel. :lol:

Ik heb ook op een dakje gestaan, 18m2 2,5m van de de grond, schoon te krijgen. Toch maar laten liggen. Wel een beetje jammer want het pakket was door en door droog en ik kan je vertellen dat komt niet vaak voor.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Hoe groot is die dakkapel?

Als je het grind naar je toe schuift zal de meest troep erin zakken. Zand e.d opvegen en het schone grind terug. Zo het dakje over.

Bij kleine hoeveelheden is er geen handige manier, bij grote hoeveelheden doen ze het met een zuiger en met een blazer brengen ze het weer omhoog.

Dakleer onder grind kan heel lang meegaan.
Bij een nieuwe laag kan het vaak blijven liggen, ook bij epdm.
 

Rijnberg

  • #10
Heren, jullie blijven maar reageren maar ik heb al aangegeven dat ik de waterafvoer heb vrijgemaakt en het ergste aan mos en sedum onder de dakpannen heb weggehaald en de rest laat ik voorlopig zitten. Er zit nog een zolder boven met veluxraam. bij de eerstvolgende heftige regenbui kan ik zien hoe het water wegloopt :D


en met een betonmolen erop kan ik er zelf niet meer bij. zo groot dus. :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu