Houten of metalen tuinpalen?

Apnoniem

  • #1
Hallo,

Er zijn een paar houten tuinpalen van mijn klimopschutting verrot en afgebroken. Deze wil ik dus vervangen. Mijn vraag is zal ik hier metalen of weer hardhouten tuinpalen voor gebruiken? De schutting staat op een plek waar bij storm veel en harde wind waait. Hierdoor zijn de oude palen ook afgebroken.

Al vast bedankt voor uw reaktie.
 

De Bob

  • #2
Composiet/gerecycled of kunststof schuttingpalen, geen onderhoud makkelijk te verwerken/duurzaam en sterk.

Hout rot en staal rot
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Wat voor hout was gebruikt en hoe lang zijn deze meegegaan? Een goede houtsoort gaat vele jaren mee. Staal ook trouwens.
 

Apnoniem

  • #4
Het waren hardhouten palen. Nu moet ik zeggen dat deze knakten bij een extreem harde windvlaag. De hele schutting werd 45 graden schuin geblazen. Hierdoor knakten deze palen. Deze stonden er toen al zon beetje 10 jaar in de grond.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
10 jaar is voor een goede hardhoutsoort weinig.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang de kunststof varianten meegaan.

Op internet vind ik bij een verduurzaamde naaldhout soort een levensduur van 25-50 jaar. Om het een beetje in perspectief te plaatsen :)
 

De Bob

  • #6
Levensduur kunststof paal volgens de leverancier ruim 30 jaar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat is niet verkeerd.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als de palen breken kan dat ook omdat ze gewoon te dun zijn.

hoe dik waren die palen ?
 

Apnoniem

  • #9
De haag had te weinig en te dunne palen. Ik had op 5 meter betongaas 3 palen van 7cm staan. Ik snap nu wel dat dat te weinig was.
Ik denk dat ik nu toch voor de kunststofpalen ga.
Bedankt voor alle reacties.

Richard.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu