Platdak egalisatiekorrels

Franc1234

  • #1
Beste klussers,

De situatie is als volgt;
Na het realiseren van een dakopbouw zijn er aan de voor-en achterzijde nog 2 dakterrassen die ik direct wil meepakken door nieuwe isolatie en dakbedekking aan te brengen. Het gaat om terrassen van elk ca. 1200x5500mm

Vanuit de bouw is op de betonnen vloer een afschotlaag van zand cement toegepast. Dit zal op de woning ca 60mm hoogste punt en 30mm laagste punt zijn.

Deze smeervloer wil ik Eruit hebben omdat het afschot niet meer klopt na de opbouw. Ik wil gebruik maken van 140mm pir isolatie.

Om nieuw afschot te creëeren kwam ik op het product Platdak egalisatiekorrels. Dat is op korrelbasis en kun je op gewenste afschot aanbrengen.

Mijn vraag;
Heeft iemand dit al eens verwerkt? Is het een goed product om toe te passen?
Moet daarnaast het dampscherm over de korrels, of juist eronder?

Ik lees graag jullie reacties!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom geen afschotisolatie?

Ik heb de merknaam verwijderd. We doen niet aan productvergelijkingen.

Over het dampscherm: Normaal zit het dampscherm aan de binnenkant. Een plat dak heeft echter een dampscherm aan de buitenkant: de dakbedekking. We hebben op dit forum al erg veel geschreven over de plek en nut van folies.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wel zien verwerken mag dat ook. Die afsmeer was gevuld met EPS korrels. Wat me nog bijstaat was dat dit spul een minimale dikte, dus je kon het niet op 0 laten eindigen. Met vlakke platen werd het dak afgewerkt.
 

Franc1234

  • #4
IJkenhout,

Heb de isolatie al. Was mee besteld met het dak van de opbouw.
Ik weet niet beter als een dampremmende laag onder de isolatie aan te brengen.

In mijn ogen zijn er 2 opties;
Of de isolatie over de kale beton heen met als risico dat het water zal blijven staan.
Of een afschot creëren door middel van de korrels.

Ik denk persoonlijk dat de korrels hun werk wel zullen doen. Gaat om 5 strekkende meter op 1.20 cm breedte
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat voor een isolatie en wat is de techniek dat de bedekking er niet afwaait.
 

Franc1234

  • #6
140mm PIR 2 zijdig Alu gecacheerd. Dakbedekking zal een app met leislag worden. Deze wil ik op de randen mechanisch bevestigen en de dakbedekking per naad lassen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
S.v.p in deze situatie niet quoten.

Deze wil ik op de randen mechanisch bevestigen, zette mij even op het verkeerde been. :)

Maar je bedoeld de dakbanen worden in de overlap mechanisch bevestigd. Prima manier van werken. Lassen dan denk ik aan hete lucht of doe je het met een klein brandertje?
 

Franc1234

  • #8
Haha, ik zal niet meer quoten!!

Maar inderdaad op de overlap bevestigen. Daarna wil ik de overlap branden( met een kleine gasbrander) met hete lucht ben ik 3 jaar bezig...
Twijfel dan alleen nog of een onderlaag nodig is, of dat ik direct de app op de pir plaats.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Het gaat om een dakterras, dus leislag is niet echt nodig denk ik. Komt er ballast op in de vorm van tegels?

Zijn de isolatie en de korrels kwa druksterkte wel geschikt voor een dakterras?
 

Franc1234

  • #10
Dakterras is wel een beetje oversized begrip. Is maar 1200mm diep en woning breed.
Uiteindelijk komt hier iets in de vorm van houten terrastegeltjes.
Ballast Dus alleen het belopen ervan. Daar maar ik me geen zorgen over.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Zie mijn avater 600gr hete lucht. Gaat redelijk snel en veel minder brandgevaar.
Mechanisch bevestigd kan je zonder onderlaag. Tenzij je zo onhandig met je brander bezig bent dat je de isolatie aantast.
 

Franc1234

  • #12
Het is het proberen waard. Heb ze beide. Voor mijn gevoel gaat het met een brander wat eenvoudiger.

Rest alleen nog; de korrels die ik voor ogen had. Is de verwachting dat dit gaat werken? Of is er een beter alternatief?
Wil het niet gokken door direct op de beton te bevestigen zonder afschot oid
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik ben te lang uit het vak om je van meer info te voorzien. Je kwam het niet veel tegen. Op Youtube staan heel wat filmpjes over dit spul. Het werkte toen best goed een klein nadeel je moet het laten drogen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu