Van 3 draden (zwart bruin blauw) naar 2 draden (bruin blauw)

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #1
Uit het plafond in de badkamer komen 3 draden (blauw, zwart, bruin). dit is ooit zo gemaakt om een ventilator met naloper te kunnen installeren.

ik wil hier nu echter een lamp ophangen. ik heb bruin en blauw verbonden, maar de lamp blijft dan altijd aan, ook als de schakelaar uit staat.

welke 2 kleuren moet ik met elkaar verbinden? blauw en zwart? of moet er iets met de draden / achter de schakelaar veranderd of weggehaald worden?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zit een zwarte draad die is als het goed is geschakeld.

De lamp sluit je aan op een blauw en zwart. bruin kan je afdoppen of helemaal uit de door halen als er verders niet anders op zit.

maar als je het niet snap blijf er dan af en vraag iemand die wel weet hoe het werkt.
 

CV__

  • #3
Geen draden met elkaar verbinden, maar blauw en zwart met de lamp.

Bruin afdoppen.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dank jullie! ik heb zojuist blauw en zwart met de lamp verbonden en bruin afgedopt. Het werkt.
 

CV__

  • #5
Bruin bij de lamp kun je ook gebruiken voor een lamp met bewegingsmelder. In sommige nieuwere huizen zit er in de badkamer zelfs geen schakelaar.

Fijn om te horen dat het werkt. Altijd leuk als een forum topic een nette afsluiting krijgt.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dank je voor die laatste opmerking. Nu weet ik meteen hoe mijn buitenverlichting zonder schakelaar maar met bewegingsmelder werkt (was altijd een raadsel voor me hoe dat was aangelegd...).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu