Gat maken in kruipruimte muur?

Simcc

  • #1
Hoi,
Ik ben van plan om mijn kruipruimte binnenkort te isoleren met PIR-platen.
Bij mij is, net als anderen, de kruipruimte niet in zijn geheel te bereiken vanuit de mangat, omdat er een doorlopende betonnen muur aanwezig is.

Nu lees ik meerdere mensen zeggen dat je geen gat in de muur moet maken, maar er onderdoor graven. Dat gaat bij mij niet, omdat er een cementlaag ligt ivm de grondwaterniveau. Een tweede mangat van bovenaf gaat ook niet.

Wat is de reden dat mensen aangeven geen gat te maken in de muur in de kruipruimte en zou een kleine gat alsnog kunnen? (ik ben Civiel ingeneur en snap best dat de muur de krachten af moet dragen, maar een kleine gat op een geschikte plek in een overgedimensioneerde muur, zou toch moeten kunnen!?)

Hier zie ik dat ze zoiets ook gedaan hebben: https://bonaciklo.nl/vloerisolatie-tonzon-aan-laten-brengen
Op de BG zit er een deuropening, en mijn gedachte was om een gat te maken onder die opening van ca. 30x60cm (daar zou zowel ik als platen doorheen kunnen passen). Ik zat verder te twijfelen of dit het beste horizontaal of verticaal zou kunnen. Heeft iemand daar gedachten over?
Horz=> minder doorbreking van de trekkrachten in de beton.
Vert=> minder doorbreking van het afdragen van de drukkrachten van bovenaf.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat voor fundering is het?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Er zit wel een kruipruimte aan de andere kant van de muur?

dat is namelijk niet vanzelfsprekend
 

Simcc

  • #4
Het is een fundering op palen. Aan de andere kant zit wel een kruipruimte. Ik sprak vanmiddag toevallig een buurman die zelf een ovale gat had gemaakt om zo isolatie te plaatsten.

Maar de vraag blijft of het wijs is of niet. Bij hem gaat het al vele jaren blijkbaar goed.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Onder de deur zoals je zelf al aangeeft is normaal gesproken geen probleem maar er zijn uitzonderingen.

als je zeker van je zaak wilt zijn zoek je de tekeningen van de fundering en de betonconstructie op bij de gemeente en ga je daarmee naar een constructeur om het te laten beoordelen.
 

Simcc

  • #6
Ok, vandaag heb ik in meer detail gekeken in de kruipruimte. De bovenkant van 2 palen waren zichtbaar. Standaard in werk gestorte gewapend beton met stalen omhulsul (vrij normaal voor toen). Er zijn 4 palen verspreid onder een betonnen funderingsmuur.

Ik zag wel dat de cementvloer (dat op de grond ligt tegen de grondwater) achteraan een beetje gezakt was. Dit is op zich geen groot probleem, maar daardoor is er achteraan een ruimte ontstaan onder de funderingsmuur van zo'n 6-10cm wat ik eerder niet kon zien. Dus mijn gedachten gaan nu wel richting het onderdoor graven van de funderingsmuur, aangezien er al ruimte is. En de cementvloer is vrij dun (ca. 2cm) en is op enkele kleine plekken al verweerd.

Op het plaatje is de ruimte onder de muur te zien.


Dit voelt toch wat veiliger voor de constructie dan een gat maken in de muur. Het enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is dat het grondwater enkele cm's onder de cementvloer ligt. Dus als ik een gat onder de muur graaf, dan gaat dat opvullen met water waar ik ook doorheen moet vrees ik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Even pompje erin zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Met doorlopende betonnen muur bedoel je waarschijnlijk de funderingsbalk. Daar kan geen gat in gemaakt worden!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu