Multiplex (?) vloer lelijk beschadigd door bureaustoel

Dennis_ter

  • #1
In de woning die ik huur ligt een vloer van plaatmateriaal (244 x 122cm, in verband gelegd 244x61cm), geschilderd. Ik denk dat het multiplex is vanwege de laagjes hout; er is een houtnerf zichtbaar op de toplaag door de verf heen.

Ik heb hier een tijd lang een bureaustoel met harde wielen gebruikt en daarmee de vloer flink beschadigd, zoals uit de bijgaande foto's wel blijkt. Het gaat om ca. 70x40 cm. Het gaat niet alleen om de verf (dat zou simpel zijn), maar hier en daar is er ook een laagje hout uit en hier en daar zelfs 2 of 3 lagen. Dit wil ik gaan repareren, maar ik vraag me af hoe.

Verven uiteraard, maar doordat sommige deeltjes hout wat los zijn gekomen, blijft dat natuurlijk een zwak deel en het 'beweegt'. En het is op een plek waar eettafelstoelen staan (met vilt onder de poten). Ik wil liever niet de plaat vervangen. Die losse deeltjes kan ik wel lostrekken, maar dat zou dan over de hele plaat moeten en lijkt me geen oplossing. Wellicht een keihard spulletje om het beschadigde gedeelte mee glad te strijken (alvorens te verven)? Dat er geen houtnerf terugkomt is ok.

Bedankt alvast voor uw reactie...
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het hoeft niet sterker te worden dan het originele hout.
Met een 2 componenten hout(rot)vuller kom je een heel eind.

Eerst (losse) verf verwijderen los zittende delen lijmen met hout lijm of weghalen.

Vullen en veel schuurwerk om het glad te krijgen. (schuurplank kan je zelf maken)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een stuk eruit zagen en een nieuw stuk erin.
Dit krijg je met houtrotvuller en aanverwanten niet goed, er zijn teveel lagen die los liggen en wat daar weer onder zit is de vraag.
 

Dennis_ter

  • #4
Bedankt voor jullie antwoorden.

Jan, ik wil eigenlijk voorkomen er een nieuw stuk hout in te leggen, al begrijp ik dat dat mogelijk de beste oplossing is. Wat bedoel je met 'wat daar weer onder ligt'? Dat als ik loszittende delen verwijder, dat ik misschien wel bezig blijf met verwijderen (omdat het dan mogelijk 'allemaal' los blijkt te liggen)?

De oplossing van Jackd spreekt me aan, klinkt wat simpeler om uit te voeren. Ik ben inderdaad wel bang dat als je er later een stoelpoot op zet (met iemand die op die stoel zit), dat het mogelijk meebeweegt en dan weer barst oid.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Suggestie voor als het gerepareerd is: leg een kunststof vloerbeschermer tussen vloer en stoel.

Is oa. te koop bij een bekend zweeds warenhuis. :wink:
 

Dennis_ter

  • #6
Dank. Voorheen zat ik aan de eettafel te werken en daar is het beschadigd, nu in een kantoortje. Inmiddels heb ik die in gebruik inderdaad en dat werkt prima :)
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Eerst maar losliggende delen weg halen,
dan zie je vanzelf wat er overblijft. (houtlijm kan veel en vast is vast)

Een complete plank / plaat eruit kan altijd nog.

Op de foto zie ik op genoeg plekken de verf nog zitten. Ik ging ervan uit, dat daaronder het hout nog goed is.
Een plakkaat vuller van 70 bij 40 cm gaat inderdaad niet goed komen.

ps. Ik twijfel of het multiplex is.
Ik zie de nerven in dezelfde richting lopen en precies boven elkaar, het lijkt op gewoon hout.
Bij multiplex zou je de 2e laag haaks op de 1e verwachten.

pps. Als het materiaal dik genoeg is, dan kan je ook een groter deel schuren.
Afhankelijk van hoe netjes het moet worden en hoe diep de diepste beschadiging is, kom je wel weg met een cirkel van 2 a 3 meter.
Eventueel de hele vloer schuren.
 

Ambidexterity

  • #8
Een hoop tijd en geld ben je kwijt en het blijft bagger. Gewoon doen wat Jan al schreef, nieuwe plaat er in. Bedenk even hoeveel houtrot vuller je wel niet nodig hebt, weet je wat dat kost?
 

Dennis_ter

  • #9
Dank allemaal voor jullie input.
Op die ene foto lijkt het erger dan het is, mede omdat de zon zorgt voor schaduwen die het dieper laten lijken. Het diepste punt is ca 1 mm (zeker geen 2mm).
Ik heb er nav jullie berichten goed naar gekeken en inderdaad, waar verf zit voelt nog stevig aan. Heb hier en daar wat los getrokken, maar het laat niet echt los, dus heb de indruk dat het meeste van de de kale plekken op de vloer er redelijk bij ligt. Ik ga een poging wagen

Hartelijk dank allemaal!! :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Houtrotvuller gaat los komen. Dat is namelijk niet bedoeld om een heel oppervlak te plamuren.

Ik ben benieuwd naar wat voor materiaal het is. Je ziet op de foto deels een soort smalle latjes naast elkaar. Dat is niet gebruikelijk bij multiplex.

Als het maar 1mm is, gewoon schuren en opnieuw schilderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu