Advies waterleiding renovatie woning

Audia4b5

  • #1
Hallo allen,

Ik ben bezig met het renoveren van mijn woning en loop hier tegen een aantal vragen aan omtrent de diameter van de waterleidingen. Hieronder heb ik een plattegrond toegevoegd met de diameters toegevoegd die mij door de sanitair winkel zijn aanbevolen. Graag zou ik willen weten of jullie hier gekke dingen in zien. Zelf verbaasde ik me namelijk over de (25) diameter van de warmwaterleiding die van de CV komt.


Ik hoor graag of het verstandig is om het leidingwerk zoals aangegeven staat op de plattegrond aan te leggen. Ik zie graag de reacties tegemoet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als er kruipruimte onder het huis zit zou ik de warmwaterleiding naar de keukenkraan er rechtstreeks mogelijk naar toe leggen, deze kraan wordt het vaakst gebruikt.

De leidingen naar boven gaan ook met een omweg, is er nergens anders een mogelijkheid die op een andere plek te leggen, vooral de warmwaterleiding is zo niet echt zuinig in gebruik.
 

Marcn88

  • #3
Kw toevoer naar de ketel is 25mm prima ik vind alleen de 20mm voor de ww leiding naar de badkamer wel erg lang en ook dan in 20mm dit gaat erg lang duren voordat er warm water uit de kraan komt
 

Audia4b5

  • #4
Er zit helaas geen kruipruimte onder het huis... Ik zou er echter wel voor kunnen kiezen om de aftakking van de warm en koud waterleiding naar het kookeiland al eerder te maken (waar ik nu de 25 mm heb aangegeven). Zou dit veel verschil uitmaken? Waar de leidingen naar boven gaan zitten die aansluitingen voor de badkamer. De badkamer laat ik eerst in takt, vandaar dat ik dit niet kan veranderen.

De toevoer van de cv lijkt mij ook wel prima. Er wordt bij de watermeter ook meteen een aftakking gemaakt (25mm) voor de badkamer + de wc. Kan dit niet beter 20mm worden? (ivm met druk verlies of maakt dit niet zoveel uit?) Daarnaast komt er vanaf de cv een geïsoleerde warmwaterleiding van 25mm die vanaf de aftakking naar het kookeiland (spoelbak & vaatwassen) over gaat naar 20 mm voor de badkamer. Zelf heb ik mijn twijfels over de 25mm warmwaterleiding (is die niet te groot?) Aan de andere kant wordt op een regendouche soms al 20mm aangesloten, dan zou ik de 25mm misschien toch wel nodig hebben...

Graag jullie advies!
 

Marcn88

  • #5
25 mm voor ww is te groot max 20 aanhouden dit ivm de hoeveelheid water in de leiding je creëert zo een hele lange wachttijd voordat er heet water uit de kraan komt je moet immers eerst de hele leiding vullen met ww, voor de keuken zou ik persoonlijk een 16mm leiding direct naar de ketel leggen
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Niet helemaal wat je vraagt, maar je zou ook kunnen overwegen om een heetwaterkraan voor de keuken te nemen. En dan geen hotfill.
Voor het douchen of het vullen van een bad gebruik je vaak veel warm water, in de keuken vaak veel kleine beetjes.
De ketel slaat dan telkens aan en warmt nog even door nadat je de kraan hebt dichtgedaan. In de keuken heb je direct warm of kokend water in de juiste hoeveelheid. Met toenemende gasprijs en afnemende elektraprijs wellicht het overwegen waard.
 

Audia4b5

  • #7
Bedankt voor de reacties! Ik ben bij een andere vestiging van de betreffende winkel geweest en kreeg hier ongeveer hetzelfde advies als wat jullie geven.

Hierdoor heb ik besloten om de CV te verplaatsen naar de bijkeuken waar eerst de spoelbak zou komen (scheelt weer een dikke twee meter). Daarnaast ga ik vanaf de ketel met een 20 mm ww naar de badkamer. Wanneer het lang duurt voordat ik bij de wastafel in de badkamer warm water krijg. Gaf hij het advies dat je altijd nog een kleine elektrische boiler kan plaatsen.

Een heetwaterkraan lijkt mij inderdaad ook ideaal en is zeker het overwegen waard.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu