Indesit xwa 71452 wasmachine lekt.

Mr blue

  • #1
Al na een kwartiertje draaien, vormt zich een plasje onder de machine. Van mij uit gezien: links onder, dus in verticale lijn onder het zeepbakje. Twee maanden geleden heb ik de bovenplaat verwijderd en slangen ed nog eens goed aangedrukt. Zaten al goed volgens mij. Ook heb ik het rooster dat de bovenkant van het zeepbakje vormt schoongemaakt. Resultaat: geen lekkage meer.Ik was 1x per week 1 lading. Vorige week, na zo'n 8 wasbeurten dus: weer lekkage. Heb de machine nu al 2x leeg laten draaien op het schoonmaakprogramma (met een beetje soda) maar nog steeds wat lekkage.

Zeepbakje zelf hou ik altijd brandschoon maar het rooster erboven is alleen bereikbaar na demontage van de bovenplaat. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is...

Bij voorbaat dank voor uw reactie.
 

Dsterk

  • #2
Ik vind het een beetje vreemd dat dat probleem zich na een kwartier voordoet. dan is de machine toch al klaar met water innemen. Kan je eens kijken net na het water innemen of al het water netjes is doorgelopen? of staat de zeepbak dan nog vol water?
anders zou ik eerder denkken aan een gescheurde kuip, pompfilter zit rechts dus dan kan je niet links water krijgen.
 

Vivianvegter

  • #3
Misschien een scheurtje in de rubber ring en water loopt schuin of de vloer is niet helemaal recht?
 

Mr blue

  • #4
Helaas nog steeds niets opgelost. Alles staat recht en rubber ring is ok. Als ik de bovenplaat heb gedemonteerd, kan ik ook bij werkende machine precies zien waar de druppels vandaan komen. Ze komen uit het omhulsel van het zeepbakje, ik bedoel dus de "lade" waarin je het bakje schuift. Ook dat heb ik gedemonteerd en ik zie geen enkel scheurtje. Ikzelf denk aan het volgende:
Omdat de machine de eerste 10 minuten regelmatig het zeepbakje vult en pas de laatste keer vullen begint te druppen, zou het wel eens de afvoer van dit bakje kunnen zijn. Na al die keren te overbelast dus. Ook is het me opgevallen dat de helft van het zeeppoeder overblijft in het bakje, na het wassen.

Iemand ervaring met dit probleem? Laat het me weten, met vriendelijke groet, Mr Blue
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Is de slang van het zeepbakje naar de kuip schoon gemaakt?
 

Mr blue

  • #6
Bedankt Jan, maar nog steeds hetzelfde probleem: ongeveer een half bierglas water dat uit het omhulsel van de zeeplade drupt. Heb (bijna) kokend heet water in het zeepbakje gegoten, afgepompt, en daarna weer eens gewassen, waarbij ik een zeepbolletje gebruikte en dus niet de zeeplade. Helaas.
Wie O Wie heeft eenzelfde ervaring? Hoeft niet perse een Indesit te zijn, want Bauknecht of Whirlpool zijn vaak mechanisch precies hetzelfde. Nogmaals: helaas.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Als het bij het zeepbakje vandaan komt zit er toch rommel in de slang, de slang moet er echt af af om hem goed schoon te krijgen.
Of de machine staat ver voorover zodat het water uit het bakje loopt.
 

Mr blue

  • #8
Hoi Forum en met name Jan. Helaas geen verbetering. Als ik het probleem heb gevonden, zal ik dit zeker melden. Want deze site gaat om oplossingen en niet over problemen. Toch even mijn tussenstand.

Machine staat volkomen waterpas en heb dit weekeinde het zeepbakje evenals het omhulsel weer grondig schoongemaakt. Ook de afvoer (naar de kuip) nogmaals gereinigd. Het enige wat ik nog kan doen, is de unit die het water in het zeepbakje sproeit eens uit elkaar halen. Ga ik doen.
Vooralsnog heb ik maar 1 advies aan toekomstige kopers van Indesit, Bauknecht of Whirlpool (allemaal dezelfde shit in dezelfde fabriek gemaakt): Niet doen. Mijn Indesit: net twee jaar oud en nu zo al een probleemgeval.

Let op: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Helaas.....

Mijn 15 jaar oude Indesit droger doet het nog steeds elk weekeinde.En mijn even oude Indesit wasmachine in het gastenverblijf doet het, na het vervangen van de koolborstels ook weer. Maar dit is dromen over vroeger.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Misschien valt er nog iets coulance te halen bij de leverancier.
 

Mr blue

  • #10
Lijkt me sterk. Een paar maanden geleden, toen de problemen begonnen, belde ik de importeur. Die zei dat ze geen technische informatie geven een particulieren en "Misschien kunt u volgende keer beter een wat duurdere kopen".
Nee, ik verzin dit niet.
 

Mr blue

  • #11
OPGELOST.
Het bleek een nauwelijks zichtbaar scheurtje in het omhulsel van de zeeplade te zijn. Ik zag het pas met een vergrootglas. Maar bij hevige trillingen gaat zoiets natuurlijk toch wat open staan. Dit omhulsel (slede zeeplade) is te koop, maar kost inclusief verzenden al gauw 30 euro. Ik heb het gelijmd met hard pvc lijm. Werkt vooralsnog uitstekend. Iedereen hartelijk bedankt dat jullie zo vriendelijk waren om je in mijn probleem te verdiepen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu