Glaslatten verlijmen stalen raam

Benoit aigret

  • #1
Hoi,

Ik zou een stalen binnendeur willen maken met enkel glas, maar ipv het glas vast te zetten met kit/stopverf zou ik willen werken met stalen glaslatten uit hoekprofiel die als gelaste kaders in de sponning worden geplaatst. Nu zou ik dit liefst doen zonder dat er schroeven zichtbaar zijn om een strakke afwerking te krijgen. De staalramen van de rooy worden ook zo verlijmd. op de foto zie je het resultaat dat ik wil bekomen.
Hoe denken jullie dat ik het best zou kunnen aanpakken om de glaslatten vast te lijmen (welke lijm, waar lijmen en hoeveel?)
Alvast bedankt voor jullie input
 

Omsels

  • #2
Heeft iemand hier misschien nog een antwoord op?
Ik sta namelijk op het punt precies het zelfde te doen, maar weet nog niet precies hoe ik deze glaslatten vast ga krijgen.

Ik wil beginnen met de glasplaat in beglazingskit te leggen, dan afstandsblokjes tussen sponning en glasplaat te plaatsen en deze ruimte tussen sponning en glasplaat weer goed vol te kitten. Als ik dan de stalen glaslatten (vierkant frame) goed in de kit druk, is dat voldoende?
En voldoet beglazingskit hiervoor, of kan ik beter een of andere zwarte montagekit gebruiken?
 

Omsels

  • #3
Ik zal even mijn eigen vraag beantwoorden, voor het geval er nog iemand op het zelfde probleem zoekt:

Ik heb de leverancier van mijn glas gevraagd. Hij plaatst regelmatig glas in stalen deuren voor een klein constructiebedrijf hier in de buurt. Zij doen het als volgt:

2x8 mm dubbelzijdig klevende celband / tape in de sponning plakken, gelijk met de rand van de dagmaat. Dezelfde celband plakken ze aan de rand van het stalen glaslat frame. (vierkant gelast frame van 15x15 hoek of kleine koker. Het glas plaatsen ze in de deur tegen de celband. 3-4 mm rondom los van het ijzer. Dan doen ze in de 4 hoeken wat doorzichtige (!) high tack kit en dan drukken ze het stalen glaslat frame erin. De dubbelzijdig klevende band houdt het glas op zijn plaats, en de kit is er enkel voor om te zorgen dat het glaslatten frame er niet uit valt als de deur een keer per ongeluk hard dicht gegooid wordt.
Gebruik wel altijd doorzichtige kit. Want als je te veel kit gebruikt en het wordt er tussen uit gedrukt, blijf je dat met witte kit altijd zien.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu