Houten schuur isoleren - binnenkant voorzien klimaatfolie

CHA

  • #1
Ik weet er is al veel over geschreven
maar toch nog wat onduidelijkheden bij mij hier over.

Momenteel bezig met het bouwen van een houten schuur (11x3,5mtr).
Geheel staat op een betonnen vloer welke geheid is.
Schuur word voorzien van radiator voor verwarmen van de ruimte.


Schuur is opgebouwd uit Douglas balken met daartussen Douglas regelwerk. Dak bestaat uit Douglas dakspanten met daarop Douglas dakhout en is belegd met dakpannen.
Op het dak ligt Miofol 125 G dampdoorlatende folie.
De wanden zijn ook voorzien van hetzelfde dampdoorlatende folie.

Nu wil ik de wanden en het dak isoleren.

Mijn bedoeling is om dit met PIR platen, 5cm dik, te gaan doen (beide zijde aluminium) welke ik wat over heb gehouden van de vloer.

De wanden zijn opgebouwd als volgt:
rabatdelen, tengels, folie, regelwerk, tussen het regelwerk de PIR platen.
Tussen de rabatdelen en het folie zit dus een soort van "spouw" tussen d.m.v. de tengels.
Tussen het folie en de PIR platen zit ook een "spouw", doordat het regelwerk breder is dan de PIR platen dik zijn.

Het dak is opgebouwd als volgt:
Pannen, panlatten, tengels, folie, dakhout, dakspanten met daartussen de PIR platen.
Tussen het dakhout en de PIR platen zit een "spouw", doordat de spanten breder zijn dan mijn PIR platen dik zijn.

Gehele binnenkant wil ik afwerken met MDF platen van 18mm voor een gladde wand.

De vraag is dus nu:
Is het verstandig om de binnenkant te voorzien van klimaatfolie of dampremmende folie?
Moet deze folie direct tegen de binnen kant of moet hierin ook worden voorzien van een soort "spouw", voordat ik het afwerk met platen hout?
Ik wil juist voorkomen dat er een vocht laag ontstaat tussen de folie's, doordat ik het idee krijg dat ik het isolatie "opsluit".
Of is dit juist onzin?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De dampdichte folie moet aan de binnenkant, er kan dus bij goed aanbrengen geen vocht tussen de twee folies komen.
Stel dat er toch vocht tussen zou komen dan kan dit weg via de damp-open folie.
 

CHA

  • #3
@ Jan,

Kan het erbij of is het juist noodzakelijk om er dampdichte folie of klimaatfolie te bevestigen.
Reden dat ik het vraag is omdat ik al PIR platen heb met 2 zijde aluminium.

En:

Ook met een lucht sluis "spouw" of direct tegen de plaat aan vast maken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dan moet u de pir platen zo aanbrengen dat er geen lucht meer langs kan.
Ik vind het veel gemakkelijker folie aan te brengen, gelijk dampdicht en geen zorgen over naden van pit platen die toch niet zo strak aansluiten.
 

CHA

  • #5
Dit betekend dus dan ook dat ik de ruimte moet ventileren d.m.v. roosters in de wanden te maken...... toch?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ja, is wel verstandig.

Hoe had u anders willen ventileren met folie aan de buitenkant en op de pir platen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
De naden van de PIR platen kan je met aluminium tape afplakken. Dat is een dampdichte laag. Maar het ligt altijd aan de aansluitingen rondom. Als de PIR één vlak vormt, hoef je alleen rondom extra te tapen, als de isolatie tussen regels zit, is een folie erover al snel handiger.
 

CHA

  • #8
Folie er dus toch voor!

Ik begrijp uit heel het verhaal dat ik dus GEEN vocht opsluit door condensvorming, aangezien ik dampdoorlatende folie aan de buitenkant (koude kant) heb zitten.
Eventuele vocht kan dus via daar afgevoerd worden.

Wat is dan slimmer?
een dampremmende folie of klimaatfolie aan de binnenkant bevestigen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dampremmend.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu