Kleine slaapvide bouwen

Er_nn

  • #1
Hallo,
ik wil een kleine slaapvide bouwen (zie tekening onderaan) afmeting is 2 mtr x 1,90 mtr (waarbij de overspanning 1,90 is) er komt een osb of underlayment plaat van 18mm op als vloer, met daarop een slaapbankje voor zit/slaapplek, moet wel minstens 2 mensen kunnen houden, liever misschien nog meer. Nu vraag ik me een paar dingen af:

- welke dikte en breedte (hoogte) balken zal ik gebruiken?
Enerzijds is de vuistregel dacht ik: breedte balk = 1/20 vd overspanning & dikte = 1/3 of 1/4 vd breedte. Dit zou dan zijn balken van circa 30 x 95 (of iets wat daarbij in de buurt komt)
Anderzijds heb ik de balkenschuif van houtinfo gebruikt, die komt met deze suggesties:
38 x 184 mm (geschaafd)
40 x 170 mm (geschaafd)
46 x 170 mm (geschaafd)
44 x 195 mm (geschaafd)
58 x 145 mm (geschaafd)
70 x 145 mm (geschaafd)
Wat nogal afwijkt van de maten volgens de vuistregel..

Welke adviseren jullie om te gebruiken?

En welke hart op hart maat zal ik aanhouden? 4 balken over 2 mtr verspreid is HoH circa 67 cm / 5 balken over 2 mtr is HoH circa 50 cm..

* Zal ik raveeldragers gebruiken of beter halfhoutsverbinding? '
Bij raveeldragers vind ik het wel een nadeel dat de 'dwarsbalken op de kopse kanten niet netjes aansluiten met de 'lengte balken', of is hier nog een oplossing voor?

* de lengte balken (2 mtr) komen tegen de muur aan; ik dacht om deze met pluggen en bouten vast te zetten; welke diktes/ lengte kan ik hier het beste voor nemen? Of is het beter om slagpluggen te gebruiken?

Ik hoor graag tips, dank alvast!

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U kunt dat zelf uitrekenen op de balkenschuif
Als u de maten van de balken hebt kunt u hier vragen welke schroeven u nodig hebt.
 

Er_nn

  • #3
Hi,
zoals ik in mn bericht aangaf, had ik een balkenschuif geraadpleegd maar die kwam op hele andere waarden dan de vuistregels, dus daarom wilde ik nagaan wat ik het beste aan kan houden..

Mijn tweede vraag ging inderdaan over bevestigingsmaterialen; pluggen en bouten of slagpluggen etc, en welke afmetingen..

Ook twijfel ik over de dikte van de twee balken die aan de muur komen, lijkt me dat die minder dik hoeven te zijn dan de dwarsbalken maar hoe achterhaal ik die maat?

Bij voorbaad dank voor advies!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu