Bevestigen klimaatfolie

Priscilla-1987

  • #1
Beste klussers,

nog een vraag m.b.t. isoleren maar dan over het bevestigen van klimaatfolie.
Wij hebben een regelwerk gemaakt met 8cm isolatie ertussen (zie foto). Dit regelwerk hadden we gemaakt met het idee om er glaswol met alu-folie ertussen te plaatsen (was ons geadviseerd) maar omdat we een pur-laag op de buitenzijde van het dakbeschot hebben kan er geen alu laag o.i.d. aan de binnenkant. Hier kwamen wij gelukkig nog op tijd achter maar wel na het plaatsen van het complete regelwerk. Nu hebben wij glaswol zonder bekleding geplaatst en klimaatfolie aangeschaft. Nu is onze vraag, hoe kunnen we deze klimaatfolie luchtdicht aanbrengen? Normaal gesproken gebruik je hiervoor aluminium profielen met dubbelzijdige tape. Vanwege de verticale latjes van het houten frame wordt dit lastig. We hadden zelf gedacht aan het erop nieten van de folie maar hoe maken we dit verder luchtdicht? Op de latten worden gipsplaten gezet. De balken blijven dus zichtbaar.
 

Gp800

  • #2
Lijkt me eenvoudig, folie erop nieten, met tape over de nieten plakken zodat er geen vochtdamp bij kan.

er zijn zelfs mensen die dan nog een laag badkamertex over de platen smeren om het geheel vochtdicht te krijgen. ( lijkt me overdreven)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
De folie kan volgens mij op dezelfde manier bevestigd worden als het alufolie in dit topic.

Ik heb het topic verplaatst naar de rubriek dak.
 

Priscilla-1987

  • #4
Bedankt voor de reacties, we gaan het er inderdaad gewoon op nieten incl afplakken van de nietjes en overlappingen van het klimaatfolie. De aansluitingen met de gordingen en de muur gaan we afkitten met acrylaatkit en de folie daarop drukken. Vervolgens de gipsplaten erop.
We moeten alleen nog even kijken hoe we dat afkitten gaan doen, omdat we de verticale balkjes op de horizontale balkjes hebben gemaakt want anders hadden we in een rechte lijn tegen het horizontale balkje aan kunnen kitten.. Zal helaas extra werk betekenen van balkjes ertussen zetten..?
 

Frankie678

  • #5
Hopelijk vinden jullie niet dat ik dit topic steel (zo noemen jullie dat volgens mij?), maar ik heb een aanvullende vraag. Ik wil namelijk precies hetzelfde doen als de topic starter. Mijn vraag is alleen: als je het afwerkt met gipsplaten, dan schroef je deze rechtstreeks tegen de klimaatfolie aan, zonder tussenruimte. Is dat geen probleem?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Waarom klimaatfolie i.p.v. dampdichte folie zoals gebruikelijk?
 

Frankie678

  • #7
Op de website van milieucentraal kun je een wizard doorlopen waarin je je situatie kunt uitleggen. Daar kwam uit dat ik klimaatfolie nodig heb.
Mijn situatie: onder de dakpannen (of eigenlijk onder de balkjes waar de dakpannen op hangen) ligt een houten plaat met een soort pur-schuim laag. Dat is alles. Daar wil ik dus glaswol tegenaan maken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Het is geen probleem dat de gipsplaten tegen de folie aan komen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
De informatie op de site van milieucentraal over de klimaatfolie is correct.

Belangrijk; vocht moet uit je dak weg kunnen, anders gaat het hout rotten. Zit aan de buitenkant een dampremmende laag, dan moet je aan de binnenkant klimaatfolie gebruiken.
 

Frankie678

  • #10
Het dak bestaat uit een plaat (geperst) hout met daarop 2 cm van een soort pur. Wordt dat gezien als dampremmend?
Anyways: volgens mij als ik tussen de balken een raamwerkje timmer, daar glaswol achter leg en er klimatfolie tegenaan doe en het geheel afmaak met gipsplaten, dan zou het goed moeten gaan denk ik.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu