Isolatie onder dakgoot

Peristilius

  • #1
Ik ben bij mijn zus bezig met een schuin dak isoleren. Gewoon glaswol tussen de gordingen en van binnenuit afdichten met dampdichte folie. Het dakbeschot bestaat uit planken en heeft aan de buitenkant geen folie (ik zet hier van binnenuit nog een spinvliesfolie tegenaan om het geheel winddicht te maken).

Tot dusver geen problemen. Er ligt echter een brede zinken dakgoot binnen de gevel, dus vanuit de zolder kijk ik van onderen tegen de houten betimmering van de goot aan. De vraag is nu, kan ik dit isoleren? Zink lijkt me immers behoorlijk dampdicht en ik wil geen vocht opsluiten in de constructie. Aan de andere kant lijkt deze enorme koudebrug mij ook niet bevorderlijk.

Jullie inbreng wordt zeer gewaardeerd!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Isolatie en zink, je moet ervoor zorgen dat er geen condens kan ontstaan op het zink. Dus ruimte houden tussen die twee laten zodat het kan ventileren. Zoek maar even op het internet.
 

Peristilius

  • #3
Dat idee had ik ook, alleen in de huidige situatie komt er volgens mij alleen warme lucht van binnen tegen het zink. Dat lijkt me juist zorgen voor condensvorming. Ik zal het nog eens inspecteren.
 

Peristilius

  • #4
Ik heb de situatie nog eens goed bekeken. Schematisch weergegeven is het ongeveer als volgt:



Er is momenteel geen aanvoer van buitenlucht onder het zink, boren in de gevel is helaas geen optie. De enige optie die ik zie is om te ventileren via het dakbeschot, hiervoor zal ik dan enkele gaten moeten boren. Dit wordt dan het idee:



Is er een bezwaar tegen om dit op deze manier uit te voeren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Heb je dit wel goed getekend. Kan me niet voorstellen dat de goot onder het dakbeschot is aangebracht. Ook de aansluiting tegen de muur is heel afwijkend van wat gebruikelijk is. Wat gebeurd er als de goot heel veel water moet verwerken of dat het riool is verstopt.
 

Peristilius

  • #6
De aansluiting bij het dakbeschot is idd wat anders, het gaat me om het idee van de geventileerde spouw rondom de goot. In de gevel zit nog een loodslab die over het zink valt, maar inderdaad, als deze goot verstopt zit loopt het water gewoon naar binnen (dit gebeurt echter bij mijn jaren 20 woning ook). Dit ontwerp is ook al meer dan een eeuw oud.

Het is geen standaard huis, maar een oude kazerne waar later woonhuizen van gemaakt zijn. Ik zal morgen eens een paar fotos maken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Bij dit soort goten hoort er aan beide uiteinden een overstort te zitten, het water loopt dan iet zo snel naar binnen maar wordt door de overstorten geloosd.
Zeker met de steeds heviger wordende buien is het verstandig dit in orde te laten maken.
 

Peristilius

  • #8
Misschien zit er wel zoiets, het is een monumentale gevel en wordt gewoon regelmatig geinspecteerd. De waterafvoer is hier alleen niet het onderwerp van discussie dus daarom heb ik dat niet tot in detail onderzocht.
 

Peristilius

  • #9
Ik heb wat fotos voor jullie gemaakt, eigenlijk komt de situatie behoorlijk overeen met mijn tekening. Dat deze goot situatie niet ideaal is is bekend, maar daar gaat helaas toch echt niets aan veranderen. Dit is de betreffende goot:



Dan het onderaanzicht van binnen met rood de geplande ventilatiegaten:


En het vooraanzicht van het dakbeschot met de geplanden gaten voor aanvoer van buitenlucht:


Op deze manier realiseer ik een geventileerde luchtspouw rond het zink.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
De info van deze site gelezen. Merk op hoeveel ruimte in de houten delen is voorzien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Zo te zien is meer dan voldoende ventilatie via de naden in de planken.

Aan de goot en metselwerk moet echt wat gebeuren, anders gaat de boel daar verrotten.
 

Peristilius

  • #12
Wat valt er dan te doen aan deze goot? En wat heeft het metselwerk er precies mee te maken?

Er zitten overigens wel overstortpijpjes in de gevel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
De gele stenen achteraan moeten beter afgewerkt worden zo te zien, er zitten openingen waar het water zo naar binnen kan met een beste bui.

 

Ambidexterity

  • #14

Dit dus, daar zat ik ook al naar te kijken, het lijkt wel of dat daar een behoorlijk stuk uit is. Of is het schaduw, stuk dakleer of iets dergelijks?
 

Peristilius

  • #15
Dat is gewoon een ornament bovenop een massieve stenen gevel van ongeveer 40cm. Daaronder loopt denk ik een stuk staal dat is verbonden met een tussenmuur. Denk dat het vocht risico daar wel meevalt. Kan het wel een keer bekijken.
 

Peristilius

  • #16
Er komt vandaag een dakdekker kijken voor renovatie van de nokvorsten, die kan ook wel even kijken naar de situatie in de goot.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu