Leidingen Zolder mogelijk?

Gvip

  • #1
Hallo beste klussers.

wij hadden het idee om in ons nieuwbouwhuis een slaapkamer op zolder te maken met bad ect.
de zolder is nu nog in principe leeg.

nu hebben we een planning gemaakt met wat we zouden willen.
maar ik heb wat expertise nodig ivm. de water afvoer/ toevoer.

1. De zolder is een cementdekvloer alle leidingen zitten hierin, Hoe dik is de laag meestal/ ongeveer dat ik moet uitkappen om bij de leidingen te komen?
- hoe kan ik eventueel makkelijk de leidingen vinden?

2. er staat een mechanische ventilatie buis door de vloer ingetekend, zit deze in de betonnen plaat waar de cement vloer op ligt of ligt deze ook in de cementvloer gegoten?
-ik ga hier anders in de knoop komen met de nieuwe warm water leiding.

3.ik heb verschillende Y-splitsingen / vertakkingen nodig (ik heb deze ingetekend) maar is dit allemaal wel mogelijk?
-kan ik zomaar de afvoer van bad en wasmachine samenvoegen?
-kan ik zomaar de koud water leiding laten vertakken naar het bad en de wastafel?

ik hoop dat de foto's duidelijk zijn

Foto 1 is de huidige situatie
Foto 2 is de geplande situatie



Mvg,
Gijs
 

CV__

  • #2
Wat voor soort vloer? Kanaalplaat? Breedplaat? Normaliter liggen leidingen in de constructievloer... gewoon laten liggen dus.

1) De dekvloer is meestal 5cm... maar daar liggen dus die leidingen niet

Leidingen vinden dmv endoscopie, warmtebeeldcamera, leidingzoeker, radio tracer, ... maar er ligt ook wapening in de buurt... dus tja. Tenzij je een houten vloer hebt... dan gewoon open maken en kijken.

2) In de constructietieve laag. Niet in de dekvloer.

3) Niet norm-conform. Bad hoort bijv. 75mm afvoer te hebben. Die liggende in de vloer zal wel 50mm zijn. Water toevoer kun je redelijk vrij splitsen.

Denk ook aan de elektra.
 

CV__

  • #3
Makkelijker is bad aan onderkant op tekening te doen, dan over de vloer met 75mm naar de hoek en daar de standleiding in. Er van uitgaande dat die daar zit. Die zal daar wel 90mm zijn (ontspanleiding)
 

Gvip

  • #4
Dank voor uw bericht.

Het zijn idd breedplaat vloerdelen en de standleiding zit idd denk ik bij de cv. Maar dat weet ik niet precies het hoe en wat daarvan. En hoe ik daar makkelijk bij kom.

1. Zou ik bijvoorbeeld de water afvoer op locatie 1 kunnen Y splitsen naar een 2e afvoer voor het bad aan die zijde?
- Uit hakken van bestaande afvoer en de enkele buis die er nu op zit proberen te vervangen?

2. De afvoerbuizen die in de constructie vloer liggen zijn 75mm
- Als ik een afvoer naar het bad wil plaatsen en deze conform norm zou maken 75mm kan het geen kwaad om dan die extra 25mm uit de betonvloer te hakken, aangezien de cementvloer maar 50mm Is?
Of gewoon lekker bij 50mm blijven omdat die toxh naar 75mm gaat?

3. Is het verstandig om de water toevoer te splitsen T/Y en deze weer weg te werken in de vloer?
- Of kan ik beter de warm water leiding helemaal naar locatie 1 brengen en vanuit daar koud/ warm te splitsen naar de locatie van het bad? Zodat ik geen ondergrondse verbinding punten heb ivm lekkage oid.

4. De elektra komt goed, hier heb ik wel kennis van. Leiding werk helaas niet.
 

Gvip

  • #5
Dit is de betreffende leiding waar nu het cv overschot? op zit, deze zelfde constructie zit aan de andere kant waar nu de wasmachine staat locatie 1 op de foto.

Zoals bij vraag 1, Is dit uit te kappen en een Y splitsing in te monteren ipv de enkele buis van nu?

Dit met het idee om uiteindelijk alles weg te werken in de vloer, zodat ik geen bovengrondse afvoeren heb.
De planning is een gietvloer zonder alles op te hoeven hogen.


Ik heb geen idee wat ik aantref als ik de vloer daar wegkap.

Mijn plan is theoretish heel mooi natuurlijk maar weet niet of dit uitvoerbaar is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Kan je nog over die afstand voldoende afschot in de buis krijgen?
 

Gvip

  • #7
Als het mogelijk is om de bestaande afvoer open te krijgen en iets lager te splitsen moet een afschot van 1cm over de lengte wel mogelijk zijn.
 

Ambidexterity

  • #8
CV__ schreef:
3) Niet norm-conform. Bad hoort bijv. 75mm afvoer te hebben. Die liggende in de vloer zal wel 50mm zijn.
50mm zal toch nog wel gaan toch? Mijn sifon is 50mm en dan een meter± 50mm dik en vervolgens verdwijnt deze in de 110mm naar beneden.

Ander punt waar aan ik denk, is de vloer wel berekend op zo'n bad op die locatie? Een vol bad weegt nog best wel wat. Ik zou toch eerst even nagaan hoeveel kg per m2 de vloer kan dragen voor dat je de hele circus aan haalt.
 

CV__

  • #9
Wasmachine is tegenwoordig liggend ook 75mm en TS zei al dat die liggende bij hem ook 75mm zijn. Heb me dus eerder ook vergist in de aanname van 50mm.

Alles gaat met te dunne leiding... af en toe loopt het ergens over, worden er wat sifons leeg gezogen...

Als je maar een heel kort stukje hebt maakt het niet veel uit ja.

Dan nog moet je echt een enorm eind hakken er bij in de buurt te komen.
 

Ambidexterity

  • #10
Water loopt weg met 50mm, maar begrijp ik het goed dat 75mm beter is omdat dan de kans op leg trekken van sifons kleiner is?
 

CV__

  • #11
In de norm zijn voor diverse lozingstoestellen diverse minimumafmetingen voorgeschreven voor de afvoeren. Bad en wasmachine bijv. 75mm liggende leiding. Met kleinere leiding krijg je gemakkelijker een volvulling en dan wordt aan het einde de sifon leeggezogen. Half Nederland is inderdaad gebouwd met verkeerde afvoer, samen met borrelende afvoeren, maar dat behoeft natuurlijk geen uitbreiding.

Die norm is tegenwoordig gewoon dwingend voorgeschreven voor nieuwbouw. Idem mag je ook je nieuwbouwwoning niet voorzien van een verlaagd plafond op 2,5m Dat er niet gehandhaafd wordt is een tweede.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Een afvoer/sifons worden niet leeggezogen als er een ontspanningsleiding is aangelegd, een ontspanningsleiding is veel belangrijker dan een stukje afvoer van 50 mm.
 

Gvip

  • #13
Dank voor uw antwoorden, mocht alles mogelijk zijn hou ik het bij 50mm het is maar een 2meter ongeveer en daarna stroomt hij over naar 75mm.

Dan blijft nog de vraag, is dit mogelijk?

Uit hakken bestaande buis eraf zien te halen en T-stuk ertussen.

Mvg,
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu