Led verlichting trap inschakelen

Sen68

  • #1
Hi allemaal, ik heb van een bestaande ledstrip(5meter) verlichting gemaakt voor onder de traptrede. De strip in stukjes geknipt en onder de trap via draad weer aan elkaar gesoldeerd. Verlichting werkt, maar ik wil dat de trap led verlichting aangaat als ik de lamp op de overloop inschakelt. Ik heb de P aansluiting (de draad wat naar de overloop lamp gaat) afgetakt die weer weer naar een zelfgemaakte wcd gaat. Via de wcd wordt de led voeding (adapter)ingeschakeld.

Toen ik de voeding in de zelfgemaakte wcd instak ging de aardlek uit. Nadat ik de automaat weer inschakelde begon de led trapverlichting de knipperen.

Moet ik soms een 230V relais voor de aftakking gebruiken?
 

CV__

  • #2
Wat heeft de WC hiermee te maken?

Je moet wel de nul terugleiden naar dezelfde groep als waar de lampdraad van is. En draad uiteraard in buis.
 

Sen68

  • #3
Ik bedoelde wcd, blijkbaar heeft de spellingscontrole wcd naar wc gecorrigeerd...
...al aangepast.
 

Sen68

  • #4
Nadat ik bericht had geplaatst dat ik eraan. Ik heb de nul afgetakt van een bestaande wcd op de begane grond en die is inderdaad een ándere groep.
 

CV__

  • #5
Ja dat mag dus niet. Nul en PE aftakken van zelfde groep als de lampdraad. Verbindingen tussen groepen mogen niet, zelfs niet met koppeldraad van rookmelder.

Als die andere groep op andere aardlekschakelaar zit kom je er snel achter, dat scheelt dan weer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu