Isolatie van luchtpijp op dak

Jan Koop

  • #1


Heb bovenstaande ontluchting. Wil het dubbelwandig pijpje echter isoleren maar wel zo dat ik het kapje er nog steeds af kan halen ( last van muizen e.d.) De isolatie moet dus in het zwarte kapje zitten.
Dacht zelf aan steenwol met aan de buitenkant eenzijdig luchtdoorlatend plastic.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Muizen kan je toch beter tegenhouden met rvs gaas in de kap.
 

Jan Koop

  • #3
Er zit reeds rvs gaas in.

Voor de duidelijkheid. De ontluchting is geplaatst om vocht onder het dak af te kunnen voeren. Bij het plaatsen van de ontluchting bleken er muizen te zitten. Voor de ontluchting is de pijp eigenlijk niet nodig. Wil echter de opening wel houden om af en toe nog te kunnen kijken of er muizen actief zijn. Wat ik nu wil is isolatie in het zwarte kapje. Opdat er niet teveel warmte verloren gaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als deze geplaats is voor ventilatie denk ik dat je deze niet dicht moet maken.
 

Jan Koop

  • #5
Ik had vochtplekken aan het plafond binnen. Dacht aan condens in het dak. Toen heeft iemand aangeraden twee van die ontluchtingspijpjes te plaatsen. Bij plaatsing bleek geen sprake van condens. Wel dat er muizenkeutels ( spitsmuis) lagen en die keutels(urine) zorgden voor de vieze plekken op het plafond. Het was dus geen vochtprobleem.

Dus hoe kan ik het zwarte kapje goed isoleren?
bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wat of waar wil je het isoleren. Dakdoorvoeren heb je in twee uitvoeringen wel of niet geisoleerd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Jan Koop schreef:
Opdat er niet teveel warmte verloren gaat.
Zit de pijp niet boven de isolatie dan?
 

Jan Koop

  • #8
Het dak is nagenoeg niet geisoleerd. Zie hier en daar wel wat wol maar kijk ik door het gat van het pijpje, kijk ik direct op het binnenplafond.

Het aluminium gedeelte van het pijpje is dubbelwandig. Het zwarte kapje schuift er boven overheen. In dat kapje, boven het aluminium gedeelte, wil ik dus de isolatie plaatsen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Prima dan. Dichtstoppen en snel de isolatie van het dak op de planning zetten.

Kies een materiaal wat tegen vocht kan. En plastic zak om het materiaal (zoals steenwol) is ook prima.
 

Jan Koop

  • #10
Bedankt voor je reacties.
Die plastic zak moet die dampopen zijn? En als dat beter is....
Heb nog een stuk liggen. Daarop zit een blauwe streep. Moet die streep aan de buitenzijde?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Hoeft niet perse dampopen. Folie heeft zo goed ik weet geen richting (buiten/binnenkant).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu