Carport isolatie

Randy2009

  • #1
Hallo,

Ik weet even niet of het een carport is (zie foto), maar heb dus een 'carport' met een kamer erboven.


In de winter is het behoorlijk koud (soms rond vriespunt) in dit deel (aanbouw). Nu wil ik dit gaan isoleren.

Er zitten nu spotjes in en als ik deze eruit haal zie ik een ruimte van rond de 20 centimeter totdat ik hout zie.

Hoe kan ik dit het beste isoleren? Ik zat zelf te denken aan de betimmering aan de onderkant eraf halen, daar glaswol erop maken en dan weer dicht betimmeren met spotjes.

Alleen kan ik mij voorstellen dat het één en ander geventileerd moet worden? Hoe? Moet ik, als ik die 20 cm pak, 5 cm aan de onderkant vrijlaten, of aan de bovenkant?

Alvast bedankt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kijk eens ongeveer de de zelfde situatie.
Niet duidelijk we horen het wel.
 

Randy2009

  • #3
Ik snap de antwoorden niet super eerlijk gezegd.
Ik wil isoleren aan de koude kant (dus van onderen).

Ik lees dit:
Wgb schreef:
Tenzij je een ruimte overlaat tussen bovenzijde plafond en onderzijde isolatie en die met buitenlucht ventileerd.
Moet er dan nog folie ergens? En wat voor folie dan?
(als ik dit lees (https://www.isolatiemateriaal.nl/kenniscentrum/het-belang-van-een-folie/) zou ik verwachten dat ik onder de houten plaat (vloer) direct isolatie moet aanbrengen, en daaronder damp-open folie (tegen de isolatie), en daarna aftimmeren?
 

Randy2009

  • #4
Beste,

Ik heb inmiddels er een plaat afgehaald. Dit zijn er foto's van.


Wat mij opvalt is dat de onderkant van de slaapkamer erboven (plaat welke op de balken ligt) vochtig is.

Hoe kan ik dit het beste isoleren?
Als ik hem helemaal voldruk met isolatie materiaal ben ik bang dat door de condens de boel langzaam gaat schimmelen.
Als ik heb voor 3 kwart isoleer (dus isolatie op de latjes leggen en iets van 5-10 cm vrije ruimte laten tussen het plaat materiaal en het isolatie materiaal dan vraag ik mij af of het echt zin heeft om dit te isoleren.
Mijn gevoel gaat op moment uit naar een damp-open folie tegen het plaatmateriaal, en daarna het isolatie materiaal.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat de vloer aan de onderzijde vochtig is geweest wijst in de richting dat de ruimte tussen vloer en plafond niet goed was geventileerd.

De warmtestroom komt vanuit de slaapkamer en deze bevat een hoeveelheid vocht. Zolang deze geen laag tegenkomt, wol is dampopen, zal deze vrij naar buiten kunnen stromen.

Je brengt een wol isolatie tegen de vloer van de kamer aan. Je zorgt voor een ruimte van 5 cm of meer onder de isolatie en boven het toekomstige plafond. Die ruimte moet je dusdanig ontwerpen dat deze kan ventileren met buitenlucht. Voor het idee. Een soort lattenplafond zou een oplossing kunnen zijn. Wil je het plafond van platen maken moet je iets ontwerpen dat je rondom ventilatie gaat krijgen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Randy2009 schreef:
Mijn gevoel gaat op moment uit naar een damp-open folie tegen het plaatmateriaal, en daarna het isolatie materiaal.
Nee, aan de warme kant moet een dampremmende folie. Isoleren aan de koude kant is altijd veilig. Zorg ervoor dat je dampopenfolie aan de koude kant straks rondom goed aansluit om luchtlekken te voorkomen.

Als het hout nu wit beschimmeld is, kan je dat het beste vervangen. Die schimmel is namelijk niet goed voor je gezondheid.
 

Randy2009

  • #7
Bij de bouwmarkt langs geweest en ze gaven hetvolgende aan:


De isolatie is op rol verkrijgbaar met een soort 'vleugels' die je kunt gebruiken om de isolatie bovenin vast te nieten aan de balken.

Vocht van onder zou worden tegen gehouden door de dampremmende laag (het grijze).
Aangezien er een kleine ruimte (paar cm) tussen de aftimmering en de folie zit, kan met ventilatie gaten het vocht afgevoerd worden.

Het plaat materiaal vervangen gaat niet lukken, dat moet ik de hele vloer ertussenuit halen en m.i. valt het qua schimmel wel mee. Daarnaast is het denk ik niet echt vochtig in de ruimte, hooguit van de kou buiten (we komen er bijna nooit aangezien het daar zo koud is).
 

Randy2009

  • #8
IJkenhout,

Klopt het dat wat je aangeeft overeenkomt met mijn mooie paint tekening hierboven?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
IJkenhout schreef:
Nee, aan de warme kant moet een dampremmende folie. Zorg ervoor dat je dampopenfolie aan de koude kant
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu