Polynormkozijnen en opdekdeuren verven

Roosters

  • #1
Hallo,

Ik had een vraagje ik wil mijn opdekdeuren en polynormkozijnen verven deze zijn al 30 jaar dezelfde kleur en licht beschadigd.
Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken.
Ik twijfel tussen terpetine of waterdragende verf ivm de verwerkingstijd.
Ik had al gelezen All-Grund Primer maar welke er zijn er zoveel.
Schuurvlies welke korrel?
En een viltroller.
En hoe ga je het beste te werk.

Groetjes Alex
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Polynorm (metalen) stelkozijnen ontvetten, licht opschuren met p240, een AllGrund primer aanbrengen, licht opschuren met p320 en met een watergedragen of terpentinegedragen lak afwerken, met een kwast of 5 cm viltroller

Opdekdeuren ontvetten, opschuren met p150, ook de kunststofstrippen aan hang-en sluitzijde, AllGrund primer aanbrengen, opschuren met p320 en naar keuze zoals boven afwerken. Terpentinegedragen satinlak geeft esthetisch het mooiste resultaat. Watergedragen satinlak kan, maar daar moet men wel ervaring mee hebben (gezien de snelle droging) op grotere oppervlakken.

Gebruik voor grotere oppervlakken een 15 cm viltroller direct uit een verfbak en voor de diktezijden een kwast, zeker bij toepassen watergedragen lak.
 

Roosters

  • #3
Bedankt Kees.
Nog een vraagje waar kan je het beste mee ontvetten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
St. Marc of een biologische verfreiniger zoals Universol.De laatste ontvet beter dan ammoniak, ruikt prettiger en is biologisch geheel afbreekbaar. ( Hoezo.. reclame?)
[/list]
 

Roosters

  • #5
Nog een vraagje die all grund primer water of terpetine basis?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Kan beide, maar op terpentine basis stinkt like hell. Dus beter niet binnen gebruiken.
 

Roosters

  • #7
Dank je
 

Roosters

  • #8
Sorry Kees nog 1 vraagje.
Ik wil met die schuurpads gaan werken wat kan ik dan het beste gebruiken en welke korrel dan?
 

Robbie's

  • #9
Oppassen dat als je terpentine verf gebruikt je bij een lichte kleur snel vergeling hebt. Dat heb je niet of in ieder geval nauwelijks bij watergedragen verf. Vooral als je opdek deuren op donkere plekken zitten zal vergeling heel snel plaats vinden.

Groet,
Rob
 

Roosters

  • #10
Dank je Rob
Ik heb dan ook maar gekozen voor een waterdragende verf satinlak (zijdeglans)
 

Roosters

  • #11
Hoe kan ik het beste te werk gaan met waterdragende verf op een opdekdeur te doen ivm droog snelheid.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Zet eerst de eventueel bijstaande verwarming tijdelijk uit.
Til de opdek deur uit de paumelles en zet de deur iets schuin op bv 2 houten wiggen en draai de paumelles uit de deur.

Maak de deur schoon en stofvrij. Schenk de verf in een brede verfbak en schilder eerst met een kwast de zijkanten. Let erop geen vette randen te creëren want die krijg je na 5 minuten niet meer weg.

Breng met een goed verzadigde lakviltroller van 15 cm breed de verf op. Rol 1x horizontaal en daarna 1x verticaal. That's it. Niet meer aankomen.

Verwijderen voor het mooiste resultaat ook de kastslot. Dit gaat helaas niet bij een al wat oudere Bruynzeel deur waarbij de kunststof strippen over het slot lopen.
 

Robbie's

  • #13
Goede kwaliteit lakvilt roller gebruiken. Ik spoel ook een nieuwe roller eerst uit in water. Dit omdat er altijd nog wat stof ik kan zitten, etc. Kees heeft zeker meer ervaring maar ik doe meestal 1 keer naar boven en direkt naar beneden rollen en daarna nog een 1 keer van links naar rechts de roller er overheen. Wel snel doorwerken. Allemaal goed zelf te doen en snel resultaat van je werk :-)

Succes.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Precies. Dat laatste is het belangrijkste met verwerken van watergedragen verf. De snelheid, en voldoende verzadigde en brede roller en een matige verwerkingstemperatuur.
Ik verval in herhaling maar het gaat niet alleen om de roller. Of je nu eerst verticaal en daarna horizontaal of andersom gaat maakt niet echt veel uit, want als je 3 of 4 x gaat rollen merk je vanzelf dat de roller zo ongeveer in de verf blijft hangen.
 

Robbie's

  • #15
Hi Kees. Heb jij dan niet dat als je met een verzadigde roller slechts 1 keer van boven naar beneden rolt de kans groot is dat je roller aan de onderkant minder verf bevat dan toen je boven begon? dus ongelijke hoeveelheid verf bij slechts 1 keer horizontaal en 1 keer verticaal?. Het zal allemaal goed zijn als je maar snel werkt. Ik kies er in ieder geval altijd voor om 1 keer naar benden en ook naar boven met brede roller te gaan, idem verticaal. Als je dat maar bij de juiste temperatuur doet, met de juiste verf en zeer snel werkt is goed resultaat gegarandeerd.

Groet, Rob
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Nee. Ik zet de verf niet vanuit 1 x rollen op want dan is de verdeling ( lees laagdikte ) niet goed. Ik zet eerst horizontaal van boven naar beneden op waarbij ik om de 2 rollerbreedtes opnieuw ruim verf op de roller neem. Zo zet je voldoende laagdikte op.

Vervolgens, als het vlak compleet is opgezet, rol ik van onder naar boven en half overlappend 1 hooguit 2 x verticaal op.
 

Robbie's

  • #17
Ok, ga ik volgende keer ook eens proberen. Tot nu toe altijd van boven naar beneden en opnieuw met volle roller van beneden naar boven gedaan. Was altijd bang dat als ik een stukje (wat je zegt om de 30 cm bij 15cm roller) aan zou zetten ik te snel een overlap ("banen") zou zien.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Dat valt enorm mee. Het is ook een kwestie van gevoel zoals zo vaak: laat de roller het werk doen en vooral niet drukken.
Maar het is geen makkelijk materiaal want ook ik heb nog wel eens dat ik na droging denk: :roll: nee, niet volgens mijn norm, dat moet over :lol:
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
3
6

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu