Siemens Inbouwkoelkast deur (KI32V04) blijft niet meer dicht

Squirrel

  • #1
Ik heb een inbouw deur op deur Siemens koelkast (KI32V04/02) waarvan de deur niet meer gesloten blijft. Op de bijgevoegde foto’s is te zien dat de deur verzakt is. Zowel verticaal, als naar voren aan de bovenkant. Er is een grote kier aan de bovenkant en de zijkanten doordat de deur naar voren leunt.
Logischerwijs maken de magneetstrippen hierdoor geen contact meer met elkaar; door de kier blijft de deur niet meer dicht. Bij het openen van de koelkast deur met zo’n 15 cm voelt men ook een duidelijk verzakking.

Wat zou de oorzaak van de verzakking kunnen zijn en wat zou ik er aan kunnen doen? Visueel kan ik geen afwijkingen waarnemen aan de scharnieren. Ik zie ook nergens waar ik de scharnieren zou kunnen stellen. De schroeven zitten allemaal goed vast. De rubbers zien er ook nog goed uit.

Iemand met ideeën over mogelijke oplossingen?


Zijaanzicht


Verzakking aan de bovenkant van de deur


Verzakking aan de onderkant van de deur




Kier wordt groter richting bovenkant


Kier richting onderkant van de deur is duidelijk veel smaller
 

Smits88

  • #2
Gaat het hier om een inbouw koelkast met sleepdeur? Want ondanks het gebruik van de koelkast kan een sleepdeur na verloop van tijd verzakken.

De geleiders kunnen daardoor aan vervanging toe zijn, maar je kunt ook het keukenpaneel op de deur opnieuw afstellen.

Een andere mogelijkheid is het scharniersysteem te veranderen naar deur-op-deursysteem, maar de koelkast moet het dan nog wel waard zijn. ;-)
 

Squirrel

  • #3
Dank u voor uw reactie, maar zoals er in de eerste zin staat gaat het om een deur op deur systeem.
Nog iemand anders suggesties ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Scharnieren afstellen of vervangen.


@ Smits88, het is niet de bedoeling te quoten als de tekst en de foto's er net boven staan, en zeker niet zulke grote.
 

Squirrel

  • #5
Jan, dank u voor uw reactie.
Waar kan ik de scharnieren afstellen? Ik zie nergens waar dat kan.
Wat voor gereedschap heb ik daarvoor nodig?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Graag een foto van het hele scharnier.
 

Squirrel

  • #7
Foto 5 van de eerdere foto's geeft een goed beeld van de scharnier maar de scharnier staat er niet helemaal op. Het gaat om het scharnier met nummer 268700. Hieronder ter verduidelijking enkele ongemonteerde foto's van de scharnier.







Verder vond ik de volgende post op de forum, dat misschien behulpzaam is.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/inbouwkoelkast-deur-afstellen.80453/
Ik denk dat het om dezelfde scharnier gaat. Maar ik weet niet of zijn uitleg van toepassing is. Ik weet ook niet precies wat hij bedoeld maar ik denk dat hij bedoeld dat hij in onderstaande afbeelding de schroeven 3 en 5 een beetje kan verstellen.Ik denk dat men bijvoorbeeld sluitringen kunt plaatsen onderaan om de koelkast deur een beetje te verhogen. Hoe je stelblokjes moet plaatsen weet ik niet, tenzij je er ook gaat jee in boort. Maar dat zal niet het naar voren leunen van de deur oplossen.







 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bovenste scharnier iets bijstellen naar links, onderste naar rechts, een beetje uitproberen want het is zo niet te zien waar de speling in welk scharnier zit.
Er zitten slobgaten in het scharnier, u moet daar binnen blijven.
Ik zou er een paar nieuwe scharnieren in zetten, over een tijdje moet dat toch want de slijtage gaat steeds sneller.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu