Isoleren badkamer onder bitumen dak

Hoplakee

  • #1
Momenteel ben ik bezig met een renovatie van mijn eerste koopwoning, een bovenwoning uit 1933.

Op de 4e verdieping, de slaapverdieping ben ik bezig met isoleren. De vloer is inmiddels geïsoleerd en ik ben bezig met de wanden en het platte dak.

Nu komt mijn badkamer ook hier. Ik wil het gehele platte dak isoleren. Zo ook in de badkamer. Mijn vraag is welke folie ik moet gebruiken om vocht mee te reguleren. Ik weet dat in badkamers dampdichte folie gebruikt wordt wegens de hoge vochtgraad. Maar de badkamer is wel recht onder een bitumen dak, waarbij dit naar mijn weten weer geen doen is. Is klimaatfolie een optie?

Ik hoor jullie antwoorden graag, bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe oud is de dakbedekking?
 

Hoplakee

  • #3
Bedankt voor het reageren.

Er is rond de eeuwwisseling (2002 volgens de vorige bewoner) een nieuwe laag bitumen gelegd over de bestaande bitumen.

Hierbij ook een afbeelding van binnenkant dak voor de beeldvorming.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
17 jaar oud. Dat is al weer meer dan op de helft van de levensduur.

Aan de buitenkant isoleren is veel beter.

Klimaatfolie in een badkamer lijkt me geen goed idee. Vanwege de hoge temperatuur en luchtvochtigheid.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Oude huizen hoge plafonds. Als er ruimte voor is kan je onder de balklaag een nieuw plafond maken. Je zorgt ervoor dat er met buitenlucht tussen onderzijde dakvloer bovenzijde isolatie kan worden geventileerd. Op het plafond kan je alle soorten isolatie kwijt en deze kan je zonder damprem aanbrengen. Ook het gedeelte badkamer wordt een oplossing zonder gevaar.
 

Hoplakee

  • #6
Het plafond verlagen maakt de kamer te laag. Ik heb ook nog een overweging om PU schuim in te laten spuiten door een erkend bedrijf waarvan tevens een stukje gesubsidieerd kan worden.


Dit filmpje laat het zien vanaf minuut 1,35. Prijziger, maar condens is hiermee geen probleem, heb ik mij laten vertellen.

Bedankt voor jullie reacties, dit maakt de keuze voor mij makkelijk.
 

Hoplakee

  • #7
Ik weet de officiele naam van het goedje niet, maar het lijkt verdomd veel op pur
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu