Warmwaterleiding aftappen voor aftakking

Winstonn

  • #1
Hallo allemaal,

In de garage gelegen aan ons woonhuis wil ik in de nabije toekomst graag een douche installeren. Om dit te bewerkstelligen wil ik hier waterleidingen naartoe leggen, waarbij de warmwaterleiding uit de cv afgetakt zal moeten worden met een t-stuk.
Nu gaat mijn vraag voornamelijk over het aftappen van de warmwaterleiding achter de cv-ketel zodat ik geen waterfontein krijg.
Ik ben van plan om:
1)De cv-ketel uit te schakelen
2)Aanvoerleiding van koud water naar CV af te tappen
3)De warmwaterkranen in huis open te zetten, zodat deze leeglopen.

Nu vroeg ik me af of hiermee de warmwaterleiding voldoende zou zijn afgetapt voor het plaatsen van een t-stuk, gezien op deze warmwaterleiding uit de CV (vermoed ik) geen verdere aftapmogelijkheid aanwezig is en ik op deze manier veilig het t-stuk zou kunnen plaatsen.

Mocht iemand mij hier duidelijkheid over kunnen geven, dan zou ik dat erg fijn vinden.

Winston
 

CV__

  • #2
Wel/geen boiler?
 

Winstonn

  • #3
Geen boiler, het gaat hier om een cv-ketel die het water dus direct opwarmt op gas, welke tevens ook gebruikt wordt voor onze centrale verwarming(maar dat is waarschijnlijk overbodig).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Merk en type ketel even vermelden a.u.b.
 

Winstonn

  • #5
Het gaat hier om een Remeha Avanta model.
 

Roykes

  • #6
Let wel op, als je een leiding eraan koppelt die (nog) niet gebruikt word krijg je een dode leiding waardoor je legionella problemen krijgt.

na je aftakking van leidingen zou ik meteen een afsluiter erin zetten en deze dicht laten totdat je waterleidingen gaat gebruiken. de leiding na de afsluiter zorgen dat deze leeg is.
 

Lodos

  • #7
Wist je dat als je een fles water 1 dag in de zon laat staan er al legionella ontstaat?
Of het water wat in je tuinslang zit in de zomer?

Terugkomend op de vraag van de topic opener:

Inlaatcombinatie onder de ketel dichtdraaien, watermeter dichtzetten, wc doorspoelen, keukenkraan open zetten en even de warmwaterleiding koppeling losdraaien.

Of je legt de leidingen alvast aan tot aan de ketel maar sluit het niet aan, pas wanneer je het echt gaat gebruiken 2 tstukjes plaatsen en klaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu