Lekkende gasklep CV ketel, geen alarm/foutcode?

Dick99999

  • #1
Een monteur heeft bij mij een lekkende gasklep gevonden. Het verschijnsel was dat de rookgas afvoerpijp soms lossprong van de ketel of van de muur. De monteur mat de gasdruk, deed de gaskraan dicht en bin 10-15 sec was de druk vrijwel weggezakt. Het blok van mijn 4 jarige Avanta is vervangen.

Ik begrijp dat als de gasklep open is/moet zijn, er constant gemeten wordt of het gas ook verbrand of ontsteekt. Zo niet, dan een foutcode en wordt de klep gesloten.
Maar als de gasklep dicht is/moet zijn en de gasklep lekt, wordt die fout dan niet gemeten? En komt er dus geen foutcode, maar alleen een boem?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #2
Dat licht eraan waar het gas door weg lekt.
Dat hoeft niet perse de weg te zijn via de afsluitende kleppen.
Iedere gasklep bevat twee afsluitende kleppen, dat is een verplichte eis.

Bij het reguliere onderhoud moet worden gecontroleerd of beide kleppen afsluiten en er niet eentje al lek is.
Zodat als de tweede klep ook defect raakt ze niet beide tegelijk lek zijn.
Goede controle is dus zeker op zn plaats.

Maar uw verhaal kan van alles betekenen, want als de gasdruk die wordt toegevoerd te hoog is geweest dan kan de gasklep defect raken.

En dan kan het zijn dat er geen fout wordt gemeten omdat gaslekkage niet bij de storingen hoort.

Zo zijn er vele omstandigheden die eraan ten grondslag kunnen liggen en die gaslekkage kunnen veroorzaken.

Dus niet alleen ja of nee helaas.

Vr Gr
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #3
Deze fout word niet gemeten. Dat een gasblok dat doorlaat voor een knal zorgt is niet waarschijnlijk.
Voor de opstart van het toestel gaat deze eerst ventileren en word de inhoud van de verbrandingsruimte 5 keer van verse lucht voorzien, hierdoor wordt eventueel lekgas afgevoerd.
Waarschijnlijk is er ook iets anders niet in orde.


@ cvolieboy, ik ben benieuwd hoe jij een lekkage van 1 van de VA's wil meten bij een avanta gasblok. Dit is alleen te controleren bij de blokken van grotere ketels.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Gaslekken worden zover ik weet nooit gemeten of getest bij onderhoud,
je gaat alleen zoeken als je dat al zou vermoeden of zou ruiken.
Bij ketels die niet antiek zijn zou dit eigenlijk bijna nooit tot een explosie kunnen leiden.

Kortom, nog nooit meegemaakt.
Andere gevaarlijke explosies wel,
maar dat lag dan aan de slechte of geen beveiliging van de (oude) ketel.
Heb je toevallig een Vaillant Sine-MOT ketel?
 

Marcn88

  • #5
Gasblok wordt bij ons altijd nagemeten op lek verlies, en er worden vaak genoeg gasblokken vervangen die meer dan de volledige voordruk verliezen in 1 minuut vervangen. Zou je voor de gein is moeten meten bij een onderhoudje
 

Dick99999

  • #6
Dank voor de reacties. Zoals Cvolieboy en Wilibald (dank) aangeven, begrijp ik dat er wel een soort beveiliging tegen een lekkende gasklep is (dubbel uitgevoerde klep, ventileren voor ontsteking). Maar er is blijkbaar geen voeler/sensor aanwezig die lekkende kleppen detecteert. En het ontploffingsgevaar zou klein zijn, ook na een vakantie van 2 weken?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
De ketel ontsteekt pas na 5x de inhoud te hebben geventileerd, dan is er echt niet voldoende gas meer voor een explosie.
Ook niet na 4 weken vakantie
 

Panic

  • #8
Ik heb exact hetzelfde verhaal meegemaakt met een Avanta, het is mogelijk.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Ik gaf al aan, dat als de lekkage buiten het gascircuit lekt en het lekt in de kast/mantel, kan er van alles gebeuren.

Alleen de brander ruimte wordt geventileerd en vaak niet de kast die erom heen zit, staat die dan vol gas kan er wel wat gebeuren.

Vr Gr
 

Dick99999

  • #10
Omdat wij een ploffend geluid bleven horen, zijn meer CV ketels op hetzelfde afvoerkanaal gecontroleerd. Het bleek dat vijf (!) van de zes ketels een lekkende gasklep hadden. Dit is vastgesteld door 3 onderhoudsbedrijven en eenmaal door Stedin bij het installeren van een slimme meter. Het ploffende geluid is nu 3 dagen weg.
 

JeffreyD94

  • #11
Er bestaan beveiligingen welke de gasblok(multiblok) tussen de kleppen controleer, echter dit kom je alleen tegen bij grotere installaties.
Bij toestellen <100kW kom je dit vrij tot niet tegen.
Tevens het controleren tussen de 2 kleppen is niet mogelijk, misschien een uitzondering daar gelaten, bij grote toestellen _>100kW is dit daarin tegen wel weer mogelijk. (Verplicht in sommige gevallen.)
Kleinere toestellen even als grotere toestellen hebben vaker een dubbele gasklep uit veiligheid filosofie, dit stamt nog af van de Giveg (<100kW) en Visa (_>100kW) er zijn tevens fabrikanten welke maar 1 gasklep toepassen ipv dubbel uitgevoerd. Deze kleppen zijn hele zware modellen welke je bij <100kW toestellen niet tegenkom, de eis dus van 2 gaskleppen is hierbij onjuist, zins dat het allemaal CE gekeurd is zijn de eisen flink versoepeld. Dat betekend niet dat fabrikanten altijd hierin meegaan, Nederlandse fabrikanten hanteren daarin nog steeds de hoge eisen in veiligheid/doelmatigheid.

*CV toestellen met 1 gasklep(veiligheidsklep) kom je echter wel vrij weinig tegen!

*Gas is alleen brandbaar tussen de LEL en HEL waardes van het betreffende gassoort, daarboven of eronder zal er helemaal niks gebeuren.

*5x de rookgaszijdige inhoud ventileren is voornamelijk bedoeld om restante onverbrand gas / kleine lekkages / en restante koolmonoxide(tevens brandbaar) te ontdoen. Bij een goede lekkage zal voor ventileren vrij weinig nut hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu