Huurflat: asbest in afzuigkanaal

ChrisRid

  • #1
Goedendag,

ik woon in een huurflat en in de badkamer zit boven de douche altijd een wit plastic roostertje voor het afzuigkanaal.

Meestal zet ik de stofzuiger er even op omdat er veel stof opzit. Onlangs viel het hele roostertje eruit. Toen ben ik er eens een kijkje in gaan nemen en zag ik behalve beton ook

een blauw korrelig, brokkelige zachte structuur. Nu ben ik als de dood dat dit blauw asbest is waar ik elke ochtend onder sta te douchen. Ik heb bij stankoverlast ook wel eens de stofzuiger op dat kanaal gezet dusner springen allerlei enge gedachtes door mijn hoofd.

Ik heb de woningbouwvereniging gebeld en ze zeiden dat er wellicht asbest kon zitten en als dit zo was, dat dit niet gevaarlijk was omdat het toch werd afgezogen. Ik vind dit een gemakkelijk antwoord.

Daarom mijn vraag aan jullie: kijkende naar deze onderstaande foto's, denken jullie dat de blauwe plekken asbest is en zo ja, wat moet ik nu doen? Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik denk eerder een sterk vervuild afvoerkanaal.
Maar als je zekerheid wilt dan moet je een monster nemen en dat laten checken bij een lab.
 

Tegel

  • #3
De mensen zijn vaak te hysterisch wat betreft asbest.
In bijna alle oudere huizen zit asbest, maar ook in de lucht zit asbest dat ergens wel van los gewaaid is.

Je moet natuurlijk wel voorzichtig met dat spul omgaan, als je het wilt verwijderen.
En niet er in gaan zagen.
Maar als het ergens vast in of tegen zit, is het geen probleem.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu