Latei/draagbalk plaatsen nodig?

CR1989

  • #1
Ik wil graag de opening van de keuken naar de uitbouw vergroten. Stuclaag weggehaald en kwam (wat lijkt op) 2 draaglatei'en tegen. Zie foto


De opening moet links 30cm verder open. Als het bovenste gedeelte een latei is en voldoende draagkracht heeft, dan kan ik dit klusje in principe zelf doen.. Maar ik heb dus geen idee of dit een draaglatei is of iets anders. Kan iemand me dit vertellen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de vloer op deze muur ligt, moet het door een constructeur bekeken worden. Of de vloer erop ligt, kan je terugvinden op de constructietekening van het huis. Als de wand niet dragend is, is hij waarschijnlijk wel nodig voor de stabiliteit.

Als de aanbouw vergunningsvrij is, mag je de doorbraak zonder vergunning maken, anders niet. In beide gevallen is het verstandig er een constructeur naar te laten kijken.
 

CR1989

  • #3
Waar het mij eigenlijk om gaat is of het mogelijk is dat er twee draagbalken boven elkaar geplaats zijn? Als het er 2 zijn, en de bovenste genooeg lengte heeft voor de overspanning van de nieuwe opening, dan hoef ik in principe toch niemand in te schakelen? Aangezien ik niks die draagbalk gewoon blijft zitten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu