Bestaande betonvloer schuur verhogen

RvO

  • #1
Beste forumleden.

De vorige bewoner van mijn huis heeft 5 jaar geleden een schuur in de tuin gebouwd (3,5 *4,5 meter) en heeft deze op een zelf gemaakte 9 cm dikke betonplaat gezet. Deze plaat is middels in vieren gescheurd en verzakt, omdat er zoals het er naar uitziet geen wapeningsnet in zit (proefboren gaf geen betonijzer).
De betonplaat ligt te laag, waardoor de schuur onder water loopt bij hevige regenval. Mijn plan is de bestaande betonplaat 10 cm op te hogen met nieuw beton en hierin een wapeningsnet te verwerken. (uiteraard eerst bestaande beton goed schoonmaken en aanbranden met cementpapje). De schuur is in zn geheel 15 cm opgekrikt en kan nog hoger. De klossen van betonklinkers waar de schuur nu op steunt stort ik mee in het nieuwe beton.

De vraag is: is het zinvol om 10 tot 12 cm beton met wapening te storten op een slecht gemaakte verzakte betonplaat van 9 cm? Helemaal weghalen van de plaat laat ik liever achterwege, want dat betekent de schuur afbreken, vandaar deze vraag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Op welke soort grond is de schuur gebouwd?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die vloer verzakt anders komen er geen scheuren .
voor een reparatie voor de aankomende 5-10 jaar is het zinvol

voor de lange duur slopen en eerst een goede fundering maken
 

RvO

  • #4
@jan : Ondergrond onder betonplaat is zand en op 60 cm diep ligt een kleilaag. Zand is waarschijnlijk niet goed aangestampt voor de plaat er op werd gestort. Wat
boertje125 al aangeeft, verzakte grond onder de plaat. De huizen zijn hier in de laatste 80 jaar ook wel wat verzakt, maar geleidelijk aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu