Zelf IKEA fronten maken voor METOD keuken?

Klussendoordummies

  • #1
Hallo iedereen,

Ik heb een IKEA-keuken besteld (METOD), maar de keukendeuren en -fronten vond ik niet echt mooi. Ik wil deze eigenlijk gewoon liever zelf maken van MDF. Heeft iemand al ervaring met een gelijkaardig project? Zijn er bepaalde dingen waarop ik moet letten? Zijn er online specifieke maten en mallen te vinden waarop ik me kan baseren bij het bestellen en laten verzagen van het hout?

Dank u!
 

Ericjan

  • #2
Hoi,

Dat gaat prima. Nog leuk om te doen ook! Je enige echte aandachtpunt is dat MDF aan de (gezaagde) zijkanten lang ruw blijft. Neem voldoende de tijd om dat goed glad te maken. Afronden met de kantenfrees, uiteraard de plek voor het inboorscharnier goed uitmeten. Tenslotte, goed aflakken! Ik heb eerst gegrond, tweemaal op kleur gelakt en afgewerkt met transparante meubellak.

Succes met de klus!
 

Klussendoordummies

  • #3
Dag Eric-Jan,

Dank je voor je enthousiaste reactie en handige tips. Ik maak me vooral zorgen over het inboren van de inboorscharnier. Hoe deed jij dat precies? Een deurtje bij de IKEA kopen, dat opmeten en die metingen vervolgens overbrengen naar de op maat gezaagde MDF-plaat? Of zijn er online mallen beschikbaar voor deze klus?

Dank u!
Erik
 

Ericjan

  • #4
Hoi Erik,

sorry voor de trage reaktie, vroeger kreeg ik een mailtje bij een reaktie, maar dat lijkt niet meer te werken.

De scharnierpotten: gewoon met een forstnerboor. Die zijn er met een heel kort centreerpuntje zodat je niet door de deur heengaat. Midden aftekenen en als je geen vaste hand hebt even een prikje met de priem geven. Mijn boor had precies de hoogte van het scharnier, dat was dus makkelijk. Hang jezelf niet op aan halve milimeters of zo, dat stel je weg met het scharnier als het deurtje eenmaal hangt.

Ik zou niet zo snel een deurtje bij de ikea gaan kopen alleen maar voor de maat. Scharnieren zitten altijd in de bovenste en onderste set boorgaten in de corpus. Van daaruit meet je naar ongeveer de helft van de kastrand. Mocht je het niet vertrouwen dan ga je gewoon een keertje bij de Ikea langs met een duimstok... Of er mallen voor bestaan weet ik niet.

Groeten,
Eric Jan
 

Klussendoordummies

  • #5
Dag Eric-Jan,

En ook excuses voor mijn late antwoord. Maar echt geweldig bedankt voor je uitgebreide hulp. Daar kan ik wat mee!

Dank u!
Erik
 

Klussendoordummies

  • #6
Alle verbouwingen zijn achter de rug en de keuken staat. Nu alleen nog de fronten en de deurtjes plaatsen. Is er iemand die misschien weet wat de precieze maten en verhoudingen zijn voor de boorgaatjes aan de achterzijde van de deuren? Indien niet, dan koop ik zelf de nodige deurtjes en meet ik ze zo op. Dan zal ik de maten hier nog wel even posten.
 

Itarnowska7

  • #7
Er is een bedrijf waar ik zelf fronten heb besteld. Ze hebben fronten in elke gewenste kleuren.

Success!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Naam van bedrijf verwijderd i.v.m. reclame.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu